جمعیت سالمند کره‌جنوبی آرامش و مراقبت را در عروسک‌های روباتیک «مادربزرگ» می‌یابد

نوشتهٔ سالومه گروارد

یادداشت سردبیر: در صورت مواجهه شما یا کسی که می‌شناسید با افکار خودکشی یا مشکلات مربوط به سلامت روان، کمک در دسترس است.
در ایالات متحده: تماس بگیرید یا پیامک بفرستید به ۹۸۸؛ خط اضطراری خودکشی و بحران.
در سطح جهانی: انجمن بین‌المللی پیشگیری از خودکشی و Befrienders Worldwide اطلاعات تماس مراکز بحران در سراسر جهان را در اختیار دارند.

یک زن مسن با ربات کمکی نرم‌پذیر مجهز به هوش مصنوعی Hyodol تعامل می‌کند.

از طرف Hyodol

چشمان بزرگ و لبخندآور دارند، گوش‌هایی که بیرون می‌زنند، و با گفت‌و‌گوی خوش‌روانهٔ یک کودک هفت‌ساله سخن می‌گویند. برخی لباس‌های صورتی با چترهای موی پیچیده می‌پوشند؛ دیگران پیژامه‌های آبی و یک کراوات کوچک دارند. اما این‌ها نوه‌های معمولی نیستند. آن‌ها از پنبه و فلز ساخته شده‌اند، توسط هوش مصنوعی نیرو می‌گیرند و به‌عنوان پاسخی شگفت‌انگیز برای بحران سلامت روان سالمندان کره‌جنوبی به‌کار گرفته شده‌اند.

هر روز حدود ۱۰ نفر از سالمندان کره‌جنوبی خودکشی می‌کنند.

این عدد که از یک گزارش مایوس‌کننده منتشر شده در ژوئن ۲۰۲۵ در نشریه انجمن پزشکی کره به دست آمده است، روندی پایدار و نگران‌کننده در کل شرق آسیا را بازتاب می‌دهد. کشورهایی چون ژاپن و هنگ‌کنگ مدت‌هاست که نرخ بالای خودکشی در میان سالمندان را ثبت کرده‌اند. با این حال، وضعیت در کره‌جنوبی به‌ویژه نگران‌کننده است، زیرا این کشور یکی از بالاترین نرخ‌ها را در کشورهای توسعه‌یافته دارد و بالاترین سطح در میان کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) را دارد.

جامعهٔ فراپیر

«این یک بحران واقعی است»، می‌گوید اوتلیا ای لی، استاد کار اجتماعی دانشگاه کارولینای شمالی در شارلوت، که پژوهش دربارهٔ انزوا اجتماعی میان سالمندان در کره‌جنوبی انجام داده است. این کشور به‌عنوان یک «فرا‑پیر» شناخته می‌شود و بیش از ۱۰ میلیون نفر بالای ۶۵ سال دارد. «اکنون، آن‌ها یک‌پنجم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند»، لی می‌گوید. «این‌چنان سریع رخ داد که دولت کره‌وقت کافی برای ایجاد یک نظام بازنشستگی و حمایت مناسب نداشت. رها کردن آن‌ها برای مواجهه با سختی‌ها گزینه‌ای نیست.»

یک زن مسن ربات کمکی نرم‌پذیر Hyodol مجهز به هوش مصنوعی را در دست دارد. این دستگاه برای همراهی ۲۴ ساعت در روز با افراد تنها طراحی شده است تا حمایت عاطفی و نظارت بر مراقبت‌های بهداشتی ارائه دهد.

Gyunghoon‑kim/ Hyodol

سالمندان کره با یک وضعیت بی‌سابقه مواجه هستند: تحول سریع اقتصادی کشور منجر به تغییر بنیادین در ساختار اجتماعی سنتی آن شده است. «اکنون خانوارهای چندنسلی کمتر شده‌اند و حمایت خانوادگی نیز کاهش یافته؛ به‌طوری که یک‌سوم سالمندان کره‌جنوبی به‌تنهایی زندگی می‌کنند»، لی توضیح می‌دهد. «این انزوا باعث فشارهای مالی، تنهایی عمیق و احساس باری بودن می‌شود؛ شرایطی که مستقیم به افسردگی و خودکشی مرتبط هستند.»

در حالی که نظام بهداشت عمومی تحت فشار برای وفق دادن به این تحول اجتماعی تلاش می‌کند، دولت کره‌جنوبی به‌صورت فزاینده‌ای به شرکت‌های فناوری برای مقابله با «بحران سالمندان K» و پر کردن شکاف حیاتی نیروی کار مراقبت اجتماعی روی آورده است. این امر راه را برای شرکت‌هایی همچون Hyodol هموار کرد؛ یک پلتفرم هوش مصنوعی در حوزه مراقبت‌های بهداشتی و خانه هوشمند که بر رباتی شبیه عروسک متمرکز است و به سالمندانی که به‌تنهایی زندگی می‌کنند ارائه می‌شود. این ربات شبیه عروسک به یک برنامهٔ تلفنی و یک پلتفرم نظارتی وب برای اعضای خانواده یا مراقبان متصل است.

این سیستم دو هدف را دنبال می‌کند. ربات پشتیبانی عملی مانند یادآوری داروها و هشدارهای اضطراری را فراهم می‌کند، و در عین حال به مددکاران اجتماعی امکان می‌دهد تا اطلاعات روزانه‌ای مانند زمان وعده‌های غذایی را به‌صورت راه دور ثبت کنند. اما بزرگ‌ترین مزیت آن ممکن است جنبهٔ عاطفی باشد.

عامل جذابیت

به‌صورت یک عروسک نرم و قابل درآغوش با اندازهٔ ۱۵ تا ۲۰ اینچ طراحی شده است؛ به لمس سر یا گرفتن دست واکنش نشان می‌دهد. گفت‌و‌گوی هوش مصنوعی آن که با لحنی شبیه یک کودک هفت‌ساله صحبت می‌کند، موسیقی، گفتگو و تمرین‌های شناختی ارائه می‌دهد. اما شاید قدرتمندترین ویژگی آن ساده‌ترین باشد: سلامی که برای سالمندی که به خانه برمی‌گردد، آماده است: «مادربزرگ/پدربزرگ، من تمام روز منتظر تو بودم».

«طراحی ناز و آرام‌بخش Hyodol بنیادین برای کارآمدی آن بود»، به‌گفتهٔ مدیرعامل Hyodol، جی‌هی کیم. «ظاهر شبیه کودک، ایجاد پیوند و اعتماد با سالمندان را آسان‌تر می‌کند. ناز بودن آن مسیر یادگیری را برای آن‌ها که معمولاً با فناوری آشنا نیستند، ساده می‌کند.»

تا نوامبر ۲۰۲۵، بیش از ۱۲٬۰۰۰ ربات Hyodol به سالمندان زندگی‌کننده تنها در سرتاسر کره‌جنوبی توزیع شده‌اند، عمدتاً از طریق برنامه‌های دولتی و رفاه عمومی. کیم اضافه می‌کند که حدود ۱٬۰۰۰ دستگاه دیگر به‌صورت مستقیم توسط خانواده‌ها خریداری شده‌اند و مدل جدید با قیمت ۱٫۳ میلیون وون (حدود ۸۷۹ دلار) عرضه می‌شود.

برای یک مددکار اجتماعی که خواست ناشناس بماند تا بتواند آزادانه دربارهٔ تجربیاتش با سالمندان صحبت کند، مزایای ربات ارزش هزینه را دارد. او یادآوری می‌کند که زنی بسیار افسرده در مراقبت او، پیش از دریافت Hyodol، «از پنجره بالکن یازدهم خود به بیرون خیره می‌شد و به پرش به سمت مرگ فکر می‌کرد»، او این را در ایمیل خود نوشت. پس از معرفی ربات، مددکار گفت که پیوندی قوی شکل گرفته است که به‌طور قابل‌توجهی احساس تنهایی و ناامیدی زن را کاهش داده است.

برای همه مناسب نیست

با این حال، وابستگی‌های عمیقی که شکل گرفته‌اند، سؤالات اخلاقی دربارهٔ وابستگی عاطفی و امکان کودکی‌گرایی را برانگیخته‌اند؛ استفاده از عروسکی شبیه کودک که رفتارها و حرکات افراد را زیر نظر می‌گیرد، توسط کارشناسان و برخی سالمندان به‌عنوان تضعیف کرامت و خودمختاری آن‌ها درک شده است. موردی که برای کیم برجسته شد، زنی سالمند بود که Hyodol خود را به نام دختر مرحوم‌اش نام‌گذاری کرد و پس از آن از زندگی اجتماعی کنار رفت و تقریباً تمام زمان خود را با ربات سپری کرد.

«Hyodol برای همه مناسب نیست»، کیم تأیید می‌کند و خاطرنشان می‌دهد که باید به‌عنوان ابزاری حمایتی به‌کار رود، نه جایگزینی برای مراقبت انسانی. «سالمندانی که از لحاظ جسمی و ذهنی مستقل‌تر هستند، اغلب آن را «صدازی» و «آزاردهنده» می‌دانند. به همین دلیل میانگین سنی کاربران ما ۸۲ سال است. این ربات معمولاً برای افراد جوان‌تر و مستقل‌تر جذاب نیست.»

یک زن مسن با ربات کمکی نرم‌پذیر Hyodol مجهز به هوش مصنوعی تعامل می‌کند. این عروسک برای مدیریت مراقبت روزانه طراحی شده است و با ارائهٔ یادآورهای مصرف دارو یا نگهداری از زمان ملاقات‌ها از طریق تعاملات صوتی کمک می‌کند.

Gyunghoon‑kim/ Hyodol

اگرچه دستگاه‌هایی که داده‌های پزشکی را جمع‌آوری می‌کنند، اغلب نگرانی‌هایی دربارهٔ حریم خصوصی و امنیت ایجاد می‌کنند، کیم اعلام می‌کند که داده‌ها به‌صورت ناشناس هستند، جزئیات شناسایی‌کننده حذف شده‌اند و ضبط‌های صوتی تنها برای آموزش داخلی استفاده می‌شود.

بر پایهٔ یک مطالعهٔ ۲۰۲۰ که در نشریهٔ Journal of Alzheimer’s disease منتشر شد، همدم‌های مصنوعی به‌طور فزاینده‌ای در سرتاسر جهان برای حمایت از سالمندان با نقص شناختی به‌کار گرفته می‌شوند. با این حال، این مطالعه اشاره کرد که چارچوب‌های اخلاقی با سرعت ورود این فناوری‌ها همگام نشده‌اند و این فناوری‌ها چالش‌های احتمالی دربارهٔ رضایت آگاهانه و فریب را ایجاد می‌کنند.

همدم هوش مصنوعی «حیوان خانگی»

رویکردی متفاوت که روبات همراه خود را شخصی‌سازی نمی‌کند، در ژاپن که پیشرو در رباتیک همراه است، موفقیت‌آفرین بوده است. در آنجا، PARO، یک روبات فک‌نوزاد درمانی، به‌عنوان یک همراه ساده و بدون گفتار، در حالی که طراحی نرم و پرز دار خود را حفظ کرده است، موفق عمل کرده است.

سالمندان از روبات کمکی نرم‌پذیر هوش مصنوعی PARO استفاده می‌کنند. این روبات درمانی شبیه فک‌نوزاد طراحی شده است و از سال ۲۰۰۵ در ژاپن و از سال ۲۰۲۳ در سراسر اروپا به‌کار رفته است.

از طرف مؤسسهٔ ملی علم و فناوری صنعتی پیشرفته ژاپن

«ممکن است مردم احساس کنند ارتباط گفتاری با روبات‌ها امن نیست، زیرا خطر افشای محاوره وجود دارد»، تبیین می‌کند خالق آن، پروفسور تاکانوری شیباتا در ایمیلی به CNN. «اما پارو، چون شبیه یک حیوان درمانی است، برای کاربرانش احساس امنیت می‌آورد. این روبات برای سالمندان مبتلا به زوال عقل، سربازان که PTSD دارند و کودکان با اختلالات رشدی مؤثر شناخته شده است»، او افزود و اشاره کرد که استفادهٔ مداوم از آن بهبود علائم اضطراب، افسردگی و تحریک‌پذیری را به‌دنبال داشته است.

امروزه، روبات همراه PARO در بیش از ۳۰ کشور، از ژاپن تا دانمارک مورد استفاده قرار می‌گیرد و گسترش جهانی مشابهی برای Hyodol نیز در دست اجراست. شرکت کره‌ای در حال تطبیق هوش مصنوعی خود با نکات فرهنگی مختلف است تا برای ورود به بازار گسترده‌تر آماده شود و عرضهٔ تجاری آن برای سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است.

چه عروسک روباتیک مادربزرگ پرحرف باشد و چه فک‌نوزاد درمانی، این همدم‌های هوش مصنوعی می‌توانند آشناتر شوند: بازار جهانی روبات‌های مراقبت از سالمندان پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به ۷٫۷ میلیارد دلار برسد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا