مدیرعامل تاک‑تو می‌گوید کنسول‌ها نمی‌میرند اما رایانه شخصی آینده است

در حالی که عناوین انحصاری به پلتفرم‌های دیگر می‌آیند، نقش کنسول‌ها چه خواهد بود؟

گراند تفت آتو ۶

یک بازیکن انگشت وسط را به شخصی که پشت او ایستاده و سرش با لوگوی ایکس‌باکس تعویض شده نشان می‌دهد.
© تصویر: راک‌استار / مایکروسافت / کوتاکو

فاصله بین بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی دیگر همانند گذشته نیست. در دنیایی که Gears of War و Halo بر روی پلی‌استیشن وجود دارند، اختلاف بین پلتفرم‌های کنسولی حتی به همان اندازه‌ای که پیش از این بود، نیست. و بر اساس گفتهٔ مدیرعامل ناشر GTA 6، تاک‑تو، بازی‌های رایانه‌ای صرفاً در حال رشد هستند.

در گفتگو با CNBC (سپاس به IGN)، مدیرعامل تاک‑تو، استراوس زِلنیِک، می‌گوید که صنعت در حال «حرکت به سمت PC» است، زیرا شرایط «باز» می‌شوند نه «بسته». او به‌طور کامل کنسول‌ها را رد نمی‌کند و می‌گوید تجربهٔ ساعت‌ها نشستن در برابر یک صفحهٔ بزرگ همراه با بازی، «هرگز از بین نخواهد رفت».

با توجه به وضعیت فعلی، نظرات زِلنیِک منطقی به‌نظر می‌رسند. عناوین انحصاری کنسولی این روزها به‌نوعی در معرض انقراض هستند؛ مایکروسافت عناوین ایکس‌باکس را بر روی پلتفرم‌های رقبای خود منتشر می‌کند، سوئیچ ۲ به‌اندازه کافی قدرتمند است تا بازی‌هایی مانند Cyberpunk 2077 را در حین حرکت اجرا کند، سونی تجربه‌هایی که پیش از این مختص پلی‌استیشن بودند را بر روی استیم عرضه می‌کند و، به‌طور طبیعی، دستگاه‌هایی مانند استیم‌دک و استیم‌ماشین آینده، مرزهایی را که پیش از این محدود به جایگاه و شیوهٔ بازی‌های PC بودند، می‌شکنند.

استیم‌ماشین چگونه می‌تواند بازی‌های کنسولی را تکان دهد؟

هفتهٔ گذشته، Valve مجموعهٔ سخت‌افزاری جدید و چشمگیری را به نمایش گذاشت، شامل یک هدست واقعیت‌مجازی جدید، یک کنترلر Steam نوین، و یک مینی‌پی‌سی به شکل مکعب که «Steam Machine» نامیده می‌شود. Valve پیش‌تر حدود ۱۰ سال پیش با تولیدکنندگان سخت‌افزار PC برای عرضهٔ Steam Machines همکاری کرده بود، اما موفق به جذب بازار نشد. اما اکنون که این شرکت تجربهٔ SteamOS را به‌طور چشمگیری بهبود داده و امکان اجرای بازی‌های ویندوز را بر روی سیستم‌عامل لینوکس فراهم کرده، در صورتی که قیمت‌گذاری رقابتی باشد، «Steam Machine» جدید می‌تواند مسیر دسترسی به تجربهٔ «صفحه‌نمایش بزرگ» که زِلنیِک دربارهٔ بازی‌های PC اشاره کرد، باشد.

از نظر شخصی، اگر Steam Machine همان‌قدر که توصیف می‌شود جذاب باشد، می‌توانم خودم را در کلبه‌ای (با دسترسی به اینترنت!) تصور کنم که تمام بازی‌های منتظر در Steam‌ خود را بدون حضور Xbox یا PlayStation به‌تمام برسانم.

من شوخی می‌کنم، اما فقط کمی. همان‌طور که رایانه‌های شخصی به بررسی فرم‌فاکتورهای جدید ادامه می‌دهند و Steam و سایر فروشگاه‌های دیجیتال همچنان راهی مطمئن برای ساخت و نگهداری کتابخانهٔ دیجیتالی هستند، انتظار خروج آهسته و پیوسته از تجربه‌های قفل‌شدهٔ کنسولی، غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا