اما چرا؟

حتی یک سال پس از انتشار آن، درک کامل فاجعهای که کنکورد بود، همچنان برایمان دشوار است. این بازی بهطور شگفتانگیزی شکست خورد؛ شکستخوردهای در مقیاسی که تا بهحال ندیدهایم – یک فاجعهٔ بیسابقهٔ واقعی.
اما — و لطفاً با ما همراه باشید — این بازی بدترین بازیای که تا بهحال ساخته شده نبود. بله، طراحیهای شخصیتهای آن زیر سؤال میرفت و مفهوم کلیاش نوآوری کمی داشت، اما از نظر صیقل و گیمپلی نسبتاً خوب بود. بدون شک بازیهای بدتری نیز وجود داشتهاند.
بنابراین، میتوان گفت اجتنابناپذیر بود که برخی طرفداران سعی کنند دوباره آن را اجرا کنند، پس از اینکه صاحب پلتفرم بهصورت بیاحترامیگونه و کمتر از یک ماه پس از انتشار، سرورهای این شوتر را قطع کرد.
هفتهٔ جاری The Game Post گزارش داد که یک گروه موفق به مهندسی معکوس این عنوان شدهاند و توانستهاند بازی را اجرا کنند، به لابی وصل شوند و یک مسابقه انجام دهند.
(جالب این است که تعداد کاربران همزمان این عنوان در این محیط پس از بسته شدن، احتمالاً فاصلهٔ زیادی با اوج تاریخیاش که زمانی بهصورت عمومی در دسترس بود، نداشت.)
اما در یک پست پیگیری، این سایت اعلام کرد که شرکت «حفاظت از داراییهای دیجیتال» به نام MarkScan شروع به اعمال حقکپیرایت بر هر فیلمبرداری از سرورهای احیا شده کرده است.
این نکته مهم است چون این شرکت مورد استفاده سونی میشود هر زمان که بخواهد محتواهای موجود در اینترنت را حذف کند، از جمله فیلمهای گیمپلی دستکاریشده. بهوضوح، این مورد خاص نیز در این دستهبندی قرار میگیرد.
قابل ذکر است که خود علاقهمندان هنوز اخطاریهای برای مهندسی معکوس سرورهای کنکورد دریافت نکردهاند، هرچند بهنظر میرسد تیم حالا که توجه بیشتری جلب کرده، فعالیتهای خود را کمکم کاهش میدهد.
در حالی که میدانیم سونی ترجیح میدهد این بازی را در گذشتهاش دفن کند، ما بهنظرمان زیان خاصی در این مورد نمیبینیم.
بههرحال، تعداد بسیار کمی از افراد میخواستند زمانی که کنکورد بهصورت قانونی در دسترس بود، آن را بازی کنند؛ پس چه آسیبی میتواند از چند ده نفر از طرفداران سرسخت که سرورهای خود را میسازند تا انتشار بازی را زنده نگه دارند، ناشی شود؟
[منبع: thegamepost.com، از طریق thegamepost.com]