
به گفتهی منابع آرتنیوز، آلما آلن، مجسمهساز متولد یوتا و ساکن مکزیک، برای نمایندگی ایالات متحده در بینال ونیز ۲۰۲۶ که قرار است ماه مه آینده افتتاح شود، انتخاب شده است. این منابع همچنین میگویند کیوریتور این پاویون جفری یوسلیپ است، اما اعلام رسمی این خبر تا پایان تعطیلی دولت ممکن نخواهد بود.
این خبر برای اولین بار در خبرنامه Baer Faxt منتشر شد. هنوز مشخص نیست که آیا آلن و یوسلیپ با یک مؤسسه سفارشدهنده همکاری میکنند یا خیر؛ روالی که برای پاویون آمریکا مرسوم است.
روزنامه واشنگتن پست روز پنجشنبه گزارش داد که طرح پیشنهادی دیگری برای پاویون، از سوی هنرمند رابرت لاتزارینی، انتخاب شده بود، اما وزارت امور خارجه بعداً آن را کنار گذاشت. لاتزارینی این تصمیم را به یک مسئله بوروکراتیک نسبت داد و نه یک اختلاف ایدئولوژیک.
یوسلیپ در حال حاضر به صورت مستقل فعالیت میکند؛ او کیوریتور پاویون مالت در بینال ونیز ۲۰۲۲ بود. او در سال ۲۰۱۶، در پی جنجال بر سر نمایشگاه کلی واکر، از سمت خود به عنوان کیوریتور ارشد در موزه هنر معاصر سنت لوئیس استعفا داد.
آرتنیوز صفحهای را در وبسایت سازمان غیرانتفاعی «American Arts Conservancy» پیدا کرده که به پاویون آمریکا در بینال ۲۰۲۶ اختصاص دارد. یوسلیپ در شورای مشورتی این سازمان عضویت دارد؛ سازمانی که طبق توضیحاتش، «میراث هنرمندان آمریکایی را از طریق حفاظت، آموزش و تعامل فرهنگی جهانی ترویج میکند». بر اساس اطلاعات وبسایت این سازمان، «Conservancy» در ماه ژوئیه به طور رسمی به عنوان یک مؤسسه غیرانتفاعی 501(c)(3) آغاز به کار کرده است.
آلن با گالری «Blum and Poe» که اکنون تعطیل شده، همکاری میکرد و پیش از این نیز گالری «Kasmin» نماینده او بود که اخیراً تعطیل و با نام «Olney Gleason» بازگشایی شد. نام آلن تا ماه گذشته در صفحه هنرمندان «Olney Gleason» دیده میشد. آرتنیوز برای اظهار نظر با «Olney Gleason» تماس گرفته است. منابع میگویند که او اکنون در حال مذاکره با گالری «Perrotin» برای نمایندگی است. گالری «Perrotin» تا زمان انتشار این خبر به درخواست اظهار نظر پاسخی نداد.
آلن متولد ۱۹۷۰ است و از سال ۲۰۱۷ در تپوزتلان، شهری کوچک در نزدیکی کوئرناواکا و جنوب مکزیکوسیتی، زندگی میکند. او پیش از نقلمکان به مکزیک، در جاشوا تری، کالیفرنیا، اقامت داشت. او به خاطر مجسمههای بزرگمقیاس خود که اغلب از سنگ، چوب و برنز ساخته شدهاند، شهرت دارد.
آلن علاوه بر کار با روشهای سنتی مانند شکلدهی و کندهکاری دستی، از فناوریهای جدید، از جمله یک دستگاه رباتیک که خودش ساخته، نیز بهره میبرد. آثار برنزی او در ریختهگری واقع در استودیوی شخصیاش ساخته میشوند.
آلن پیش از این گفته بود: «مجسمهها اغلب در حال انجام کاری هستند: آنها در حال دور شدن، رفتن یا تعامل با چیزی نامرئیاند. هرچند به عنوان اشیاء ایستا به نظر میرسند، اما در ذهن من ایستا نیستند. در ذهن من، آنها بخشی از یک جهان بسیار بزرگتر هستند.»
انتخاب آلن برای پاویون آمریکا غیرمعمول است، زیرا هنرمند منتخب معمولاً فردی شناختهشدهتر با رزومهای طولانیتر است. نمایندگان اخیر آمریکا شامل هنرمندان برجستهای مانند جفری گیبسون، سیمون لی، مارک بردفورد، جوآن جوناس و اد روشی بودهاند.
طبق رزومهای که آخرین بار در ماه مه بهروزرسانی شده، آلن در طول سه دهه فعالیت حرفهای خود دو نمایشگاه مرور آثار مهم در مؤسسات هنری داشته است: یکی در سال ۲۰۲۳ در موزه آناهواکالی در مکزیکوسیتی و دیگری در سال ۲۰۱۸ در موزه هنر پالم اسپرینگز در کالیفرنیا. اوایل امسال، ۱۰ مجسمه از آلن در امتداد ۲۰ بلوک از خیابان پارک در نیویورک به نمایش درآمد. آخرین نمایشگاه گروهی در یک موزه که در رزومه او ذکر شده، نمایشگاه «Handheld» در سال ۲۰۱۸ در موزه هنر معاصر آلدریچ در ریجفیلد، کنتیکت است. در رزومه او تنها پنج موزه از جمله موزه هنر پالم اسپرینگز و موزه هنر شهرستان لس آنجلس به عنوان مالک آثارش فهرست شدهاند.
برای هر دوره از بینال ونیز، هنرمند توسط کمیته مشورتی نمایشگاههای بینالمللی که توسط «موقوفه ملی هنرها» و وزارت امور خارجه آمریکا از طریق فراخوان طرحهای پیشنهادی تشکیل میشود، انتخاب میگردد. برگزاری پاویون آمریکا برای سال ۲۰۲۶ امسال زیر سؤال رفته بود، زیرا دولت ترامپ تغییرات اساسی در دولت فدرال، از جمله در «موقوفه ملی هنرها»، ایجاد کرده است.
به نظر میرسد این تغییرات بر نوع هنری که برای پاویون انتخاب میشود نیز تأثیر گذاشته است. همانطور که برای اولین بار توسط Vanity Fair گزارش شد، امسال عبارات جدیدی به فراخوان طرحهای پیشنهادی اضافه شده که بر اساس آن، آثار ارسالی باید «آثاری هنری باشند که ارزشهای آمریکایی را منعکس و ترویج کنند» و «روابط صلحآمیز بین ایالات متحده و سایر ملل را تقویت نمایند».
از ماه ژوئن، آندرس سرانو، هنرمند، و کورتیس یاروین، وبلاگنویس راست افراطی، به طور علنی طرحهای پیشنهادی خود را برای پاویون آمریکا اعلام کردهاند، هرچند هنوز مشخص نیست که آیا آنها این طرحها را از طریق پورتال ثبتنام ارسال کردهاند یا خیر.
برپایی دوسالانه پاویون آمریکا هزینهبر است. دولت آمریکا تنها کمکهزینهای ۳۷۵ هزار دلاری ارائه میدهد، در حالی که این نمایشگاه اغلب به چندین میلیون دلار برای تکمیل نیاز دارد. به گزارش نیویورک تایمز، بودجه دوره ۲۰۲۴ با آثار گیبسون حدود ۵ میلیون دلار بود، در حالی که هزینه پاویون لی در سال ۲۰۲۲ به حدود ۷ میلیون دلار رسید.
بسیاری از کشورها پیش از این نمایندگان خود را برای این بینال اعلام کردهاند، از جمله لوباینا حمید برای بریتانیای کبیر، یتو برادا برای فرانسه، هنریکه ناومان و سونگ تیو برای آلمان، عباس آخوان برای کانادا و آماندا هنگ برای سنگاپور. (کشورها تا ۱۹ ژانویه فرصت دارند تا پاویونهای خود را به طور رسمی به بینال ونیز معرفی کنند.)
پاویون استرالیا به طور خاص با جنجالهایی روبرو شده است. خالد سبسبی، هنرمند، در ماه فوریه انتخاب شد، اما کمی پس از اعلام این خبر، انتصاب او توسط کمیسیونر آن، «Creative Australia»، لغو شد که با اعتراضات گستردهای همراه بود. سپس در ماه ژوئیه، «Creative Australia» سبسبی را مجدداً منصوب کرد و در ماه اکتبر کمکهزینهای ۱۰۰ هزار دلاری برای نمایشگاهی در سال ۲۰۲۷ به او اعطا کرد که شامل آثاری خواهد بود که برای اولین بار در این بینال به نمایش درخواهند آمد.