
به نظر من، ظهور لپتاپهای اندروید بخشی ناشی از این است که گوگل آیندهای نمیبیند که در آن کرومبوکها با مک و ویندوز برای سهم بازار رقابت کنند. تمام موفقیتهای گوگل در انواع قالبهای مصرفی به اندروید برمیگردد. به همین دلیل، یکی از بزرگترین سؤالات من درباره این بازآفرینی استراتژی دسکتاپ گوگل این است که تا چه حد لپتاپهای اندروید سعی خواهند کرد موفقیت گوشیهای هوشمند را کپی کنند.
9to5Google یک خبرنامه بازطراحی شده دارد که بزرگترین اخبار گوگل را به همراه نظریات اضافه و نکات دیگر برجسته میکند. همینجا ثبتنام کنید!
اتصال سلولی + اپراتورها
لپتاپهایی با قابلیت اتصال سلولی در پلتفرم ویندوز وجود دارند، در حالی که تنها تعداد کمی از کرومبوکها در طول سالها این ویژگی را ارائه کردهاند. ویژگی مشترک این دو پلتفرم این است که LTE/5G همیشه بهعنوان یک افزونهٔ پولی در دسترس بوده است.
آیا لپتاپهای اندروید این وضعیت را تغییر خواهند داد و مودمها را بهصورت پیشفرض با هزینهای نسبتاً کم اضافه کنند؟ این میتواند عامل متمایز کنندهٔ واقعی باشد و یک نقطه فروش بزرگ ایجاد کند. گوگل، بهویژه در بازاریابی، میتواند بر این نکته تأکید کند که لپتاپهایشان این ویژگی مشترک را با تلفنهای اندروید که مردم با آنها آشنا هستند، به اشتراک میگذارند. این یک نقطه فروش واضح و فوری در مقابل اپل است که هنوز به افزودن اتصال سلولی نرسیده است.
از جنبه فنی، اگر گوگل از تخصص خود در زمینه سلولی استفاده نکند، ضایعی خواهد بود. بهطور خاص، تمام برنامههای اندروید اول و شخص ثالث همواره در استفاده از شبکه Wi‑Fi و سلولی دقت میکنند و از مصرف بیرویهٔ داده جلوگیری مینمایند. اگر شرکت Qualcomm با Snapdragon X Elite نقش کلیدی ایفا کند، یکپارچهسازی مودم بهصورت بینقص خواهد بود.
در ادامه، اگر اتصال سلولی بهصورت پیشفرض گنجانده شود، لپتاپهای اندروید میتوانند توسط اپراتورها به فروش برسند. این کار یک مکان خردهفروشی برجسته برای گوگل فراهم میکند که بهویژه بهعنوان یک فضای نمایشی دیگر در کنار فروشگاههایی مانند Best Buy عمل خواهد کرد.
این امر دروازهای را به سمت لپتاپهای سوبسیدیا شده باز میکند که میتواند برای مصرفکنندگان حساس به قیمت جذاب باشد. به اپراتورها انگیزه تجاری برای ترویج لپتاپهای اندروید میدهد. با این حال، مردم تا چه حد مایل هستند که قبض سلولی خود را افزایش دهند؟
سفارشیسازی
تا چه حد OEMها قادر خواهند بود تجربه را سفارشی کنند؟ آیا لانچرها و صفحههای اصلی اختصاصی مشابه گوشیها وجود خواهند داشت یا تمام کاربران یک رابط اصلی یکسان خواهند داشت؟
(به نظر من گوگل مفهوم صفحهٔ اصلی را منتقل میکند — اگرچه فقط یک صفحه وجود خواهد داشت — که به عنوان یک دسکتاپ برای لپتاپهای اندروید عمل میکند. عدم وجود دسکتاپ در ChromeOS برایم همیشه عجیب به نظر میرسد، زیرا مردم بهطور ذاتی با این مفهوم آشنا هستند و آن را بهعنوان مکانی برای قرار دادن فایلها میدانند.)


بهنظر من برای مصرفکنندگان بهتر است که تجربهٔ یکپارچهای داشته باشند، اما OEMها، بهویژه آنهایی که در حوزهٔ اندروید فعالیت میکنند، ممکن است مشتاق باشند تجربهٔ کاربری سفارشی ارائه دهند که بهنظرشان — درست باشد یا نه — کمک میکند لپتاپهایشان از رقبا متمایز شود.
برای گوگل، این میتواند به جذب همکاران و چالشبرانگیزی ویندوز کمک کند، اما بهنظر میرسد که آنها ترجیح میدهند تجربهٔ یکسانی داشته باشند تا بتوانند بهروزرسانیها را بدون دخالت تولیدکنندگان ارائه دهند.
با این حال، Android XR روی Galaxy XR نشان داد که سامسونگ چگونه رابط کاربری را برای سازگاری با سایر دستگاههای موبایل خود سفارشی کرده است، در حالی که Android Automotive بهطرز چشمگیری توسط برندها تعیین میشود.
بههمین ترتیب، گوگل تا چه میزان به کاربران نهایی اجازه سفارشیسازی در Android دسکتاپ میدهد؟ اجازهٔ ساخت لانچر/صفحهٔ اصلی/دسکتاپهای جایگزین توسط سومین افراد میتواند کاربران فنیپسند را به پلتفرم جذب کند. نکتهٔ جالبتر این خواهد بود که اگر Android دسکتاپ امکان ساخت ایدههای جایگزین برای مدیریت پنجرهها را به کاربران بدهد.
9to5Google را به فید خبری گوگل خود اضافه کنید.
FTC: ما از لینکهای وابسته خودکار درآمدزا استفاده میکنیم. بیشتر.