این شرکت عقبنشینی کرده، اما فقط تا حدی.

خلاصه
- در پی جنجالهای اخیر بر سر اپلیکیشنهای از پیش نصبشده روی دستگاههای غیرپرچمدار، ناتینگ موضع خود را کمی تغییر داده است.
- این شرکت بهتازگی اعلام کرده که کاربران قادر خواهند بود اپلیکیشنهای از پیش نصبشده متا، مانند فیسبوک و اینستاگرام را از دستگاههای خود حذف کنند.
- این تغییر با بهروزرسانی بتای آینده Nothing OS 4.0 معرفی میشود که قرار است تا پایان این ماه منتشر شود.
اگر یک ویژگی عجیب در برند فناوری ناتینگ به رهبری کارل پی وجود داشته باشد، تمایل آن به انتخابهای غیرمعمول و اظهارنظرهای جنجالی است. این برند همچنین همواره موضعی قوی در قبال حریم خصوصی داشته است. به همین دلیل، تصمیم اخیر آن برای قرار دادن برخی اپلیکیشنهای شخص ثالث روی تعدادی از گوشیهایش بهصورت پیشفرض، با مخالفت شدید کاربران مواجه شد. حالا به نظر میرسد این برند یک قدم به عقب برداشته و به کاربران اجازه میدهد برخی از این اپلیکیشنها را حذف کنند؛ اما همچنان به نصب آنها روی برخی گوشیهای غیرپرچمدار خود ادامه خواهد داد.
ناتینگ بهتازگی جزئیاتی درباره تغییر جنجالی اخیر در سیستمعامل OS 4.0 مبتنی بر اندروید ۱۶ برای سری فون (3a) منتشر کرده است. طبق بیانیه جدید، اگرچه رابط کاربری بهروز شده همچنان با اپلیکیشنهای از پیش نصبشده عرضه میشود، اما کاربران کنترل بیشتری بر آنها خواهند داشت. به بیان سادهتر، کاربران قادر به حذف برخی اپلیکیشنهای از پیش نصبشده خواهند بود. علاوه بر این، ناتینگ به کاربران اجازه میدهد Meta Services را نیز حذف کنند؛ اقدامی که یک گام فراتر از صرفاً غیرفعال کردن آن است.
این قابلیت فوراً در دسترس نیست، اما ناتینگ تأیید کرده که در حال کار روی یک بهروزرسانی است که به کاربران امکان حذف این اپلیکیشنها را از گوشیهایشان میدهد و قصد دارد آن را تا پایان ماه جاری ارائه کند.
ناتینگ چند هفته پیش در آخرین بهروزرسانی خود اعلام کرد که به نصب «اپلیکیشنهای همکار» از جمله فیسبوک و اینستاگرام، روی دستگاههای میانرده و اقتصادی خود در تمام مناطق به جز ژاپن ادامه خواهد داد. در همین حال، دستگاههای عرضهشده در بریتانیا، اتحادیه اروپا و ژاپن بهطور پیشفرض با اپلیکیشن تیکتاک عرضه میشوند. ناتینگ با این استدلال از تصمیم خود دفاع کرد که اکثر کاربران از این اپلیکیشنها استفاده میکنند و نصب پیشفرض آنها باعث میشود هنگام اجرای اولیه (زمانی که اپلیکیشن پس از بسته شدن کامل دوباره باز میشود) سریعتر اجرا شوند.
آیا رویکرد ناتینگ بهتر است؟
نکته قابل توجه این است که تمام تولیدکنندگان اندرویدی که فیسبوک و اینستاگرام را از پیش روی دستگاههای خود نصب میکنند، به کاربران اجازه حذف آنها را میدهند. با این حال، ناتینگ ممکن است اولین شرکتی باشد که به کاربران اجازه میدهد اپلیکیشنهای Meta Services را نیز حذف کنند؛ سرویسهایی که مسئول بهینهسازی عملکرد اپلیکیشنها و احتمالاً ردیابی عادات کاربران، حتی بدون نصب هیچکدام از اپلیکیشنهای این شبکه اجتماعی، هستند.
این رویکرد بهتر از اکثر تولیدکنندگان دیگر، از جمله وانپلاس و سامسونگ است که فقط به کاربران اجازه غیرفعال کردن این سرویسها را میدهند. با این حال، ما ترجیح میدادیم ناتینگ ایده نصب این اپلیکیشنها را بهطور کامل کنار میگذاشت.
با اینکه این تغییر برای اپلیکیشنهای متا—فیسبوک و اینستاگرام—تأیید شده، اما هیچ اشارهای به تغییر در مورد تیکتاک نشده است. همچنین درباره حذف سرویسی که تبلیغات جدید صفحه قفل را نمایش میدهد نیز چیزی گفته نشده است. با این حال، ناتینگ در بیانیه قبلی خود، این تبلیغات را «یک استاندارد در صنعت» خواند و گفت که این گزینههای صفحه قفل بهطور پیشفرض غیرفعال هستند و تنها در صورت فعالسازی توسط کاربر کار خواهند کرد.
البته، اگر از یکی از گوشیهای پرچمدار ناتینگ استفاده میکنید، جای نگرانی نیست. ناتینگ این رویه را به دلیل «حاشیه سود بسیار کم» که آن را عامل این تصمیم میداند، تنها برای دستگاههای میانرده مانند سری ناتینگ فون (3a) یا دستگاههای اقتصادی زیرمجموعه خود یعنی CMF، در نظر گرفته است.