ناسا پهپادها را در دره مرگ آزمایش می‌کند و برای شن‌ها و آسمان‌های مریخ آماده می‌شود

آزمایشگاه پیش‌رانش جت

دو نفر کنار هم روی تپهٔ شنی یا تپهٔ ماسه‌ای ایستاده‌اند. فرد سمت چپ لباسی آبی به تن دارد، در حالی که فرد سمت راست لباس خاکستری پوشیده و یک کنترل‌گر در دست دارد. بالای سر و سمت چپ آن‌ها یک هواپیمای چرخ‌دار در حال پرواز بر فراز تپهٔ ماسه‌ای است. پس‌زمینه تصویر شامل تپه‌های شنی بیشتری است.
پژوهشگران از آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا در ماه سپتامبر، یک پهپاد تحقیقاتی را در منطقهٔ تپه‌های دمونت در صحرای موهاوی نظارت می‌کردند؛ این کار بخشی از کارزار آزمایشی برای توسعهٔ نرم‌افزار ناوبری است تا هواپیمای‌های چرخ‌دار آینده روی مریخ هدایت شوند. NASA/JPL-Caltech
یک نفر با پیراهن آبی و کلاه سبدری در یک سطح صاف و شنی سفید راه می‌رود و در پس‌زمینه آسمان آبی دیده می‌شود. او یک لپ‌تاپ را بر روی کمربند دور گردن خود دارد؛ در پیش‌زمینه، یک ربات کوچک شبیه سگ در حال راه رفتن است.
یک پژوهشگر در طول آزمون‌های امسال در پارک ملی شنی‌های سفید نیومکزیکو، ربات LASSIE-M (پدیده علمی سطحی خودکار در محیط‌های شبیه‌سازی برای مریخ) را که توسط مرکز فضایی جانسون ناسا و مؤسسات دیگر توسعه یافته است، رصد می‌کند. جستین دورنر
لوگوی گلوله‌ای ناسا بر روی دیوار آجری نصب شده است که زیر آن عبارت «آزمایشگاه لنکلی: شگفتی ما جهان را تغییر می‌دهد» نوشته شده است. جلوی دیوار یک مدل مقیاس‌دار نقره‌ای از MERF (پرهیزنده الکتریکی قابل استفاده مجدد مریخ) قرار دارد.
این مدل نیم‌نقشه‌ای از MERF (پرهیزنده الکتریکی قابل استفاده مجدد مریخ)، ربات پروازی که توسط مرکز تحقیقاتی لنکلی ناسا در حال توسعه است، امسال برای آزمایش فناوری‌های جدید برای کاوش مریخ پرواز کرد. NASA

نرم‌افزار نسل جدید پرواز پهپاد فقط یکی از ۲۵ فناوری برای سیاره سرخ است که آژانس فضایی در سال جاری برای توسعه آن بودجه‌گذاری کرده است.

وقتی مهندسان ناسا می‌خواهند یک مفهوم برای اکتشاف سیاره سرخ را آزمایش کنند، باید راه‌هایی برای ایجاد شرایط شبیه به مریخ روی زمین پیدا کنند. سپس آن را آزمایش، اصلاح و تکرار می‌کنند. 

به همین دلیل تیمی از آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا، سه پهپاد تحقیقاتی را در اوایل امسال به پارک ملی دره مرگ کالیفرنیا و صحرای موهاوی برد. آن‌ها به تپه‌های شنی خالی و بی‌ویژگی نیاز داشتند تا نرم‌افزار ناوبری را دقیق‌تر کنند. تحت عنوان «خودمختاری هوایی مقاوم گسترش‌یافته»، این کار تنها یکی از ۲۵ پروژه‌ای است که برنامهٔ اکتشاف مریخ این آژانس در سال گذشته برای پیشبرد مرزهای فناوری‌های آینده تأمین مالی کرد. تپه‌های شنی مشابه در مریخ الگوریتم ناوبری هِل‌کوپتر مریخ ناسا Ingenuity را در چندین از پروازهای آخر خود، شامل پرواز هفتاد و دوم و پرواز نهایی در سیاره سرخ، به‌چالش کشید.

«Ingenuity برای پرواز بر فراز زمین‌های با بافت خوب طراحی شده بود و با نگاه به ویژگی‌های بصری روی زمین، حرکت خود را تخمین می‌زد. اما سرانجام مجبور شد بر روی نواحی کم‌باورتر عبور کند که این کار را دشوار می‌ساخت»، گفت رولاند بروکرز، پژوهشگر JPL و خلبان پهپاد. «ما می‌خواهیم وسایل آینده انعطاف‌پذیرتر باشند و نیازی به نگرانی درباره پرواز بر فراز نواحی چالشی مانند این تپه‌های شنی نداشته باشند.»

چه نرم‌افزار ناوبری جدید باشد، چه راس‌سازهای صعودی رباتیک یا چه پرنده‌های طولانی‌برد، فناوری‌های توسعه‌یافته توسط برنامهٔ اکتشاف مریخ آینده‌ای را تصور می‌کنند که در آن ربات‌ها می‌توانند به‌تنهایی به‌کشت‌بردارند — یا حتی به فضانوردان در انجام کارهایشان کمک کنند.

پهپادهای بیابانی

دانشمندان و مهندسان ناسا از دههٔ ۷۰ به پارک ملی دره مرگ می‌رفتند، زمانی که آژانس برای اولین فرودهای مریخ با مأموریت‌های دوقلوی «Viking» آماده می‌شد. سنگ‌های آتشفشانی درشت بر روی شیب‌های خالی، منطقه‌ای به نام «Mars Hill» را به‌دست داد که بسیاری از این پژوهش‌ها در آن انجام شده است. تقریباً نیم‌قرن پس، مهندسان JPL سیستم فرود دقیق رَوِر «Perseverance» را با پرواز یک مؤلفهٔ آن در هلی‌کوپتر سرنشین‌دار بر فراز پارک آزمایش کردند.

برای آزمایش پهپاد، مهندسان به «Mars Hill» و تپه‌های شنی مسکیت فلاتس در اواخر آوریل و اوایل سپتامبر در این پارک سفر کردند. تیم JPL تنها سومین مجوز پرواز پهپادهای تحقیقاتی در دره مرگ را دریافت کرد. دماها به‌حد ۱۱۳ درجه فارنهایت (۴۵ درجه سلسیوس) رسید؛ در زیر یک سایه‌ساز پرتاب‌پذیر، اعضای تیم پیشرفت پهپادهای خود را بر روی یک لپ‌تاپ پیگیری می‌کردند.

چهار نفر دور یک لپ‌تاپ روی میزی زیر یک چادر در وسط صحرای جمع می‌شوند.
پژوهشگران JPL زیر یک چادر پرتاب‌پذیر در پارک ملی دره مرگ جمع می‌شوند و عملکرد یک پهپاد تحقیقاتی مجهز به نرم‌افزار ناوبری برای مریخ را نظارت می‌کنند. NASA/JPL-Caltech

این کارزار آزمایشی تاکنون به نتایج مفیدی دست یافته است، از جمله اینکه چگونه فیلترهای مختلف دوربین به پهپادها در پیگیری سطح زمین کمک می‌کند و الگوریتم‌های جدید می‌توانند آن‌ها را برای فرود ایمن در زمین‌های شلوغ مانند Mars Hill هدایت کنند. 

«دیدن دانشمندان که دره مرگ را به‌عنوان زمین آزمون برای اکتشافات فضایی به کار می‌گیرند، فوق‌العاده هیجان‌انگیز است»، گفت مایک رینولدز، سرپرست پارک ملی دره مرگ. «این یادآوری قدرتمندی است که پارک نه تنها به‌دلیل زیبایی‌های مناظر یا فرصت‌های تفریحی‌اش محافظت می‌شود، بلکه به‌عنوان یک آزمایشگاه زنده به‌صورت فعال به ما کمک می‌کند تا محیط‌های صحرایی و جهان‌های فراتر از دنیای خودمان را درک کنیم.»

برای آزمون‌های بیشتر در طول سفر سه‌روزه، تیم به تپه‌های شنی دمونت در صحرای موهاوی رفت. این مکان که در سال ۲۰۱۲ برای آزمون‌های سامانه تحرکی رَوِر Curiosity ناسا مورد استفاده قرار گرفت، تپه‌های موجی آن تنوعی از زمین‌های بی‌ویژگی فراهم کرد که برای آزمون نرم‌افزار پرواز در دره مرگ به کار می‌رفت.

«آزمون‌های میدانی چشم‌انداز جامع‌تری نسبت به نگاه صرف به مدل‌های رایانه‌ای و تصاویر محدود ماهواره‌ای فراهم می‌کنند»، گفت ناتان ویلیامز از JPL، زمین‌شناس تیم که پیش‌تر به‌کارگیری Ingenuity را هدایت کرده بود. «ویژگی‌های علمی جالب همیشه در مکان‌های آرام‌ترین نیستند؛ بنابراین می‌خواهیم برای کاوش در زمین‌های چالشی‌تری نسبت به Ingenuity آماده باشیم.»

یک پهپاد بر فراز سطح صخره‌ای صحرای سنگی پرواز می‌کند که در پس‌زمینه‌اش کوه و آسمان آبی دیده می‌شود.
یکی از سه پهپاد JPL استفاده‌شده در آزمون‌های اخیر بر فراز Mars Hill، منطقه‌ای از پارک ملی دره مرگ که از دههٔ ۷۰ توسط پژوهشگران مریخی ناسا بازدید شده است، پرواز می‌کند. NASA/JPL-Caltech

سگ‌های رباتیک

صحرای کالیفرنیا تنها مکان میدانی نیست که فناوری مریخ در سال جاری در آن آزمایش شده است. در ماه اوت، پژوهشگران مرکز فضایی جانسون ناسا در هوستون به پارک ملی شنی‌های سفید نیومکزیکو، یک مکان صحرایی دیگر که برای دهه‌ها محل آزمایش‌های ناسا بوده است، رفتند.

آن‌ها با رباتی شبیه سگ به نام LASSIE-M (پدیده علمی سطحی خودکار در محیط‌های شبیه‌سازی برای مریخ) حضور داشتند. موتورهای موجود در پاهای ربات ویژگی‌های فیزیکی سطح را اندازه‌گیری می‌کنند؛ این داده‌ها به LASSIE-M امکان می‌دهد تا هنگام مواجهه با سطحی نرم‌تر، شل‌تر یا سخت‌تر، الگوی راه‌رفتن خود را تغییر دهد — تغییراتی که اغلب نشان‌دهندهٔ تحولات علمی جالب هستند.

هدف تیم توسعه رباتی است که بتواند بر روی زمین‌های سنگی یا شنی صعود کند — هر دو می‌توانند برای یک رَوِر خطرناک باشند — و همانند پیش‌نویس‌کننده پیش‌رو برای انسان‌ها و ربات‌ها عمل کند و با استفاده از ابزارهای خود به‌دنبال علم جدید بگردد.

بال‌های مریخ 

یکی دیگر از مفاهیم برنامهٔ اکتشاف مریخ مفهوم که در سال گذشته تأمین مالی شد، رباتی خودمختار است که فشردگی هِل‌کوپتر Ingenuity را در ازای برد بیشتری که بال‌ها فراهم می‌آورند، تعویض می‌کند. مرکز تحقیقاتی لانگلی ناسا در همپتون، ویرجینیا، در حال توسعهٔ MERF (پرواز الکتریکی قابل استفاده مجدد مریخ) است؛ این وسیله شبیه یک بال منفرد با دو پروانه است که امکان بلند شدن عمودی و معلق ماندن در هوا را می‌دهد. (بدنه و دم برای این طراحی بسیار سنگین خواهد بود.) در حالی که پرنده با سرعت بالایی در آسمان می‌سراید، ابزارهای زیر بطن آن می‌توانند سطح را نقشه‌برداری کنند.

در سایز کامل، MERF به‌طول حدود یک مینی‌باس بزرگ باز می‌شود. مهندسان لانگلی یک نمونهٔ نیم‌نقشه‌ای را تست کرده‌اند و آن را در یک میدان در دانشگاه ویرجینیا پرواز داده‌اند تا آیرودینامیک طراحی و مواد سبک وزن ربات را که برای پرواز در جو نازک مریخ حیاتی‌اند، بررسی کنند.

همچنین پروژه‌های دیگری که بر روی اشکال جدید تولید انرژی، دریل‌ها و تجهیزات نمونه‌برداری، و نرم‌افزارهای پیشرفتهٔ خودمختار متمرکز هستند، راه‌های متعددی برای ناسا فراهم می‌کنند تا در آینده به‌پیشنهادهای بیشتری برای کاوش مریخ دست یابند.

تماس‌های رسانه‌ای

Andrew Good
آزمایشگاه پیش‌رانش جت، پاسادینا، کالیفرنیا
818-393-2433
andrew.c.good@jpl.nasa.gov

Alise Fisher / Alana Johnson
دفتر مرکزی ناسا، واشینگتن
202-617-4977 / 202-672-4780
alise.m.fisher@nasa.gov / alana.r.johnson@nasa.gov

2025-131

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا