مؤسس EHVM Capital، اِولین هِرِرا، دربارهٔ M&A و دلایلی که باعث میشود امروزه اپلیکیشنها قابلیت رشد و جذب سرمایه بیشتری را داشته باشند، صحبت میکند

- به گفتهٔ اِولین هِرِرا، شرکتهای تجارت الکترونیک بیشتر تمایل دارند اپلیکیشنها را بهجای بازیها خریداری کنند.
- او میگوید اپلیکیشنها میتوانند بهتر از بازیها از فناوری هوش مصنوعی بهره ببرند.
- “یک اپ حتی با تنها یک ویژگی میتواند به هزاران و حتی میلیونها دلار MRR برسد.”
در حالی که صنعت بازیها پس از همهگیری در حال تنظیم مجدد است، میزان تمایل به M&A دوباره در حال افزایش است. امسال معاملات عظیمی مانند خرید ۵۵ میلیارد دلاری EA و خرید Pokémon Go توسط Scopely روی دادند، در حالی که رشد سرمایهگذاری نیز رو به رشد است — هرچند همه آن را احساس نمیکنند.
و فقط سازندگان بازیها به یکدیگر نگاهی ندارند. این تابستان، Duolingo اکثریت تیم NextBeat را که از شاخۀ Space Ape شرکت Supercell جدا شده بود، بهدست آورد و پتانسیل گیمیفیکیشن جدیدی را در اپلیکیشن آموزشی خود باز کرد.
همانگونه که حوزههای اپلیکیشنها و بازیهای موبایل به هم میپیوندند، Pocket Gamer Connects دامنهٔ خود را با برگزاری Apps Business Summit که در کنار PGC London 2026 در تاریخ ۱۹ ژانویه برگزار میشود، گسترش میدهد.
برای درک بهتر وضعیت فعلی اپلیکیشنها و بازیها، چشمانداز M&A اطراف آنها و مزیت هوش مصنوعی اپلیکیشنها، با معاملهگر موبایل و مؤسس EHVM Capital، اِولین هِرِرا، برندهٔ جایزه Rising Star در Pocket Gamer Mobile Games Awards 2025، صحبت میکنیم.
کسبوکار هِرِرا در هر ماه تا ۲۵ قرارداد را به اتمام میرساند و به شرکتها در فروش اپلیکیشنها و بازیهای موبایلی کمک میکند. او با بیش از ۱۲۵ خریدار در زمینههای بازی، سرگرمی، بهداشت و … همکاری میکند.
“من هزاران شرکت میبینم که میگویند: «من یک بازی پازل با این معیارهای نگهداری و این معیارهای درآمدی میخواهم»،” او میگوید.
«احتمالاً آنها فقط از کد منبع استفاده میکنند و دوباره رنگ میدهند، اما میدانند که مکانیک بازی کار میکند. پس شاید به دنبال IPهای بزرگ نباشند، بلکه به دنبال بازیهای سالمی از نظر معیارهای عملکرد باشند که بتوانند با برند خود مقیاسپذیر شوند».
یک اپ حتی با تنها یک ویژگی میتواند به هزاران و حتی میلیونها دلار MRR برسد.
اِولین هِرِرا
هِرِرا پیشنهاد میکند شرکتها بهجای صرف سالها برای توسعه یک بازی از ابتدا، ترجیح میدهند بهسرعت عناوین با پتانسیل را خریداری کنند، چرا که این مسیر یک ریسک است که ممکن است یا ندهد. این اولویتبندی سرعت است که او باور دارد باعث شده است خریدهای کوچکتر بهمراتب جذابتر شوند.
بطور طبیعی، خریدهای کوچکتر نیز خطر سرمایهگذاری کمتری دارند. او این گونه خریدها را «مزیت رقابتی جدید» مینامد.
برتری اپلیکیشنها
در دنیای موبایل، یکی از تفاوتهای اصلی بین اپلیکیشنها و بازیها بهکارگیری هوش مصنوعی است. هِرِرا استدلال میکند که توسعهٔ اپلیکیشنها با هوش مصنوعی آسانتر از توسعهٔ بازیها است، زیرا این تکنولوژی میتواند بهطور گستردهتری استفاده شود.
“برای اپلیکیشنهای مصرفی، میتوانند ۹۰٪ از کارها را تنها با هوش مصنوعی انجام دهند حتی اگر تخصص فنی نداشته باشند. اما برای بازیها اینگونه نیست. میتوانید از هوش مصنوعی برای بخشهای مختلف فرایند، اتوماسیون و… پشتیبانی بگیرید، اما نمیتوانید یک بازی را که ۹۰٪ آماده است، تنها با هوش مصنوعی راهاندازی و مقیاسپذیر کنید.”
هِرِرا اظهار میکند که وقتی یک بازی موبایل برای مقیاسپذیری آماده شد، نیاز به توسعه محتوای جدید و دانش عمیق در زمینهٔ درآمدزایی است که از تجربه به دست میآید. این به این معنی است که هوش مصنوعی مزیت رقابتی کافی برای بازیها نیست.
شرکتهای تجارت الکترونیک به سوی اپلیکیشنها میآیند و این احتمالاً دلیل دیگری است که اپلیکیشنها در حال پیشی گرفتن از بازیها هستند.
اِولین هِرِرا
در عین حال، اپلیکیشنها نیاز به مهارت کمتری دارند. میتوانند کلمات کلیدی ASO را بهینهسازی کنند یا به محتوای ارگانیک مانند UGC متکی شوند تا رشد کنند و درآمدزایی داشته باشند.
“یک اپ حتی با تنها یک ویژگی میتواند به هزاران و حتی میلیونها دلار MRR برسد. برای یک بازی که میخواهد به میلیونها برسد، نیاز به محتوای با کیفیت بالا، درآمدزایی مناسب و احتمالاً هزینهای برای جذب کاربران دارد.”
امسال، هِرِرا بهندرت دیده است که یک بازی صرفاً بهدلیل کلمات کلیدی قوی ASO و جذب ارگانیک به موفقیت برسد: «این برای بازیها واقعی نیست، اما برای اپلیکیشنها امکانپذیر است.»
بنابراین تعجبآور نیست که خریدهای داخلاپ بهتازگی برای اولین بار خریدهای داخلبازی را در اپاستور پشت سر گذاشتهاند.

«بهطور تاریخی همواره بازیها در صدر بودند، اما الآن این تغییر کرده است. برداشت من — از گفتوگو با تعداد فراوانی از افراد پیشرو در صنعت — این است که اپلیکیشنها خیلی سریعتر راهاندازی میشوند و در حال حاضر تعداد ارائههای اپلیکیشنها بیش از بازیهاست»، هِرِرا میگوید.
«من بارها شنیدهام که روند LTV برای یک بازی تقریباً بین پنج تا هشت سال است و سپس ممکن است بازیکنان دیگر به خود تجربه علاقه نداشته باشند. مهم نیست چه کاری انجام دهید اگر بازیکنان دیگر علاقه ندارند».
«برای اپلیکیشنها وضعیت برعکس است. یک اپلیکیشن که به مدت ۱۰ سال در فروشگاه حضور داشته باشد، احتمالا ۱۰ سال دیگر نیز پابرجا خواهد ماند، همچنان ترافیک ارگانیک و مشترکین جذب میکند؛ پس شبیه یک کسبوکار بلندمدت است.»
«این یک روند جهانی است که کاربران و مصرفکنندگان بیشتر بهسوی اشتراکها پیش میروند.
هِرِرا اضافه میکند که IPهای قوی میتوانند استثنایی برای طول عمر کمتر متوسط بازیها باشند.
همکاری؟
برگشت به M&A، هِرِرا میگوید که شرکتهای تجارت الکترونیک بهجای خرید بازیها، بیشتر بهدنبال خرید اپلیکیشنها هستند.
«شرکتهای تجارت الکترونیک به سمت اپلیکیشنها میآیند و این احتمالاً دلیل دیگری است که چرا اپلیکیشنها در حال پیشی گرفتن از بازیها هستند، زیرا آنها سرمایه و دانش بیشتری برای صرف در جذب پولی دارند.»
این یک روند جهانی است که کاربران و مصرفکنندگان بیشتر بهسوی اشتراکها پیش میروند.
اِولین هِرِرا
علاوه بر این، سرمایهگذاران خطرپذیر دیگر همانگونه که قبلاً به بازیها علاقهمند بودند، به آنها علاقه ندارند. در همان زمان، برخی از شرکتهای بازی نیز بهدنبال خرید اپلیکیشنها هستند.
«آنها این موارد را بهعنوان محصولات با نگهداری کم، توزیع آسان و درآمدزایی ساده میبینند»، هِرِرا توضیح میدهد.
در مقایسهٔ معیارها، او تأکید میکند که نگهداری D1 بالای ۳۰٪ در یک بازی موبایلی آن را بهعنوان عنوانی خوب میسازد، در حالی که یک اپلیکیشن خوب پس از یک سال دارای ۵۰٪ نگهداری است. این به معنای آسانتر و ارزانتر بودن جذب کاربران و نگهداری آنها برای اپلیکیشنهاست.
«من واقعاً این روند را میبینم که استودیوهای بازی تمایل دارند به سمت اپلیکیشنها گسترش یابند. من این رو بهعکس نمیبینم. نمیبینم استودیوهای اپلیکیشن وارد بازی شوند؛ فقط میبینم استودیوهای بازی وارد اپلیکیشنها میشوند.»

هِرِرا با پیشبینی جسورانهای برای آیندهٔ صنعت پایان میدهد: هوش مصنوعی زمان صرفشده روی صفحه را کاهش خواهد داد.
با در نظر گرفتن اینکه ChatGPT اکنون به کاربران اجازه میدهد هوش مصنوعی بهصورت یک اپلیکیشن وارد شود و از طریق فرمان صوتی کاری انجام دهد، زمان صرفشده برای نگاه کردن به صفحه بهطور طبیعی کاهش مییابد. بنابراین، هِرِرا پیشبینی میکند که کاربران کمتر چشم خود را به دستگاهها هدایت خواهند کرد و تنها بازیهایی که میخواهند بازی کنند، بازیهای با کیفیت بالا و مورد علاقهشان خواهد بود.
«بنابراین فکر میکنم تحکیم ادامه خواهد یافت. و فکر میکنم خریدارها فقط به فرصتهای با کیفیت بالا نگاه میکنند و این فرصتها قیمت بالاتری دارند.»
در اولین روز Pocket Gamer Connects لندن 2026، سامیت نوین Apps Business Summit توسعهدهندگان، ناشران و کارشناسان رشد از حوزههای بازی و غیربازی را برای بحث در مورد جذب کاربران، درآمدزایی، مشارکت، گیمیفیکیشن و بیشتر گرد هم میآورد.