هوش مصنوعی مکالمهای که از گوشی شما به خودرو میپاشد، بهزودی بهبود مییابد.

اگر این بهطور واقعی خوب کار کند، میتواند بسیار مفید باشد.
پلتفرم Google برای پخش برنامههای صوتی و ناوبری از گوشی هوشمند به سامانه اطلاعات و سرگرمی خودرو، مدت زمانی طولانیتری پیش از Apple به بازار رسید، اما این پیشقدم همیشه Android Auto را نسبت به CarPlay پیشرو نگه نداده است. اما امروز یک بهروزرسانی منتشر میشود — به شرط اینکه Gemini را در گوشی خود داشته باشید، حال میتواند در حین رانندگی با شما تعامل کند.
بهنظر میرسید رفتار Google نسبت به Android Auto دستنورد باشد، اما این نشانگر بیتوجهی به گسترش در دنیای خودرو نیست. Apple شاید CarPlay Ultra پر زرق و برق خود را داشته باشد که به شرکت امکان میدهد ظاهر و حس واسط کاربری دیجیتال خودرو را بهدست بگیرد، اما خارج از یک Aston Martin، این ویژگی را کجا میتوانیم تجربه کنیم؟
در همین حال، Android Automotive OS که نامش بهصورت مشابهی با Android Auto ممکن است گمراهکننده باشد—نسخهای از اندروید که برای کار در خودروها با استحکام مورد نیاز طراحی شده است، نه برای دستگاههای دستی—پیشرفتهای مهمی در میان سازندگان خودرو داشته است. شما میتوانید AAOS را در دهها مدل از تولیدکنندگانی مانند جنرال موتورز، گروه فولکسواگن، Stellantis، Geely و دیگران ببینید، اگرچه همیشه با خدمات خودرویی Google—Google Maps، Google Play، و Google Assistant—که در سال 2021 هنگام رانندگی با Polestar 2 اصلی ما را تحت تأثیر قرار داد، همراه نیست.

در واقع، Android Auto به این حد نادیده گرفته نشده است. این سیستم در سال ۲۰۱۹ بازطراحی بزرگی دریافت کرد و در سال ۲۰۲۳ از طیف وسیعتری از اندازهها و اشکال صفحههای اطلاعات و سرگرمی پشتیبانی یافت. اما چند سال پس از ظهور آن بر روی گوشیهای هوشمند، دستیار بدون دست «OK Google» توانست خود را به داشبورد شما پخش کند — که میتوان گفت یکی از کاربردهای بسیار مفید آن است، چرا که به راننده اجازه میدهد در حین تغییر دما یا تنظیم مسیر یا پخش رسانه، نگاه خود را بر جاده و دستها را بر فرمان نگه دارد.
اکنون برای فعالسازی دستیار فقط «Hey Google» کافی است، نه «OK Google». این تغییر نشان میدهد که دستیار در زمینهٔ پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی مکالمهای نسبت به سایر سامانههای OEM—گاهی حتی بر پایه AAOS که از راهحلهایی مانند Cerence در ابرهای خصوصی خود استفاده میکنند—در موقعیتی کمی عقبمانده قرار دارد.
Gemini
از این پس، «Hey Google» Gemini را فعال میکند، به شرط اینکه بر روی دستگاه اندرویدی که به سامانه اطلاعات و سرگرمی خودرو پخش میشود، اجرا شده باشد. در واقع، ما چند هفته پیش از آمدن نزدیک و نامشخص آن مطلع شدیم، اما امروز همان روز است، بر حسب گفتهٔ Google.
اکنون، بهجای اینکه نیاز به یادآوری عبارات دقیقی برای فعالسازی Google Assistant داشته باشید تا کاری را انجام دهد، Gemini باید قادر باشد به انواع سؤالهای گفتاری عادی که اغلب من را هنگام استفاده از Siri یا اکثر دستیارهای هوش مصنوعی داخلی خودروها دچار ناخوشایندی میکند، پاسخ دهد.
به عنوان مثال، میتوانید بپرسید آیا رستورانهای با امتیاز خوب در طول مسیر خاصی وجود دارند یا خیر، بهنحوی که جمینی بتواند نتایج جستجو را تا جزئیات مانند منوهای رستورانها بررسی کند. (اینکه آیا این نتایج بهقدر قابلاعتماد هستند که پیشنهادهای هوش مصنوعی هنگام استفاده از Google بهعنوان موتور جستجو ارائه میدهند، باید بررسی شود.) ارسال پیامها باید سادهتر شود، با امکان ترجمه به ۴۰ زبان مختلف در صورت نیاز، و بهنظر میرسد ایجاد لیستهای پخش و حتی یافتن اطلاعات درباره مقصد، هر دو قدرتمندتر شدهاند.
حتی مزاحمت ناخواستهٔ بهرهوری نیز وجود دارد؛ چرا که جمینی میتواند به جیمیل، تقویمها، کارها و سایر موارد دسترسی پیدا کند.

جمینی همچنین در محیطهای خودرویی سرامد Google وارد میشود. همین دیروز، Polestar اعلام کرد که جمینی جایگزین Google Assistant در تمام مدلهای خود خواهد شد، از Polestar 2 پایه تا ماشینهای آیندهای مانند Polestar 5، یک گرندتورِر چهاردرِب.
«همکاری ما با Google نمونهای عالی از این است که چگونه تجربه دیجیتال را در خودروهایمان بهروز میکنیم. جمینی نسل بعدی تعامل صوتی هوش مصنوعی را به خودرو میآورد و ما مشتاقیم اولین پیشنمایش از اینکه چگونه این فناوری تجربهٔ رانندگی را ارتقا میدهد، ارائه کنیم»، گفت Sid Odedra، رئیس UI/UX شرکت Polestar.