هوش مصنوعی مکالمهای که از گوشیتان به خودرو منتقل میشود، به زودی بهتر خواهد شد.

پلتفرم گوگل برای انتقال صدا و برنامههای ناوبری از تلفن هوشمند به سامانه سرگرمی خودرو، مدت طولانی پیش از اپل به بازار وارد شد؛ اما این پیشقدم بودن همواره Android Auto را نسبت به CarPlay پیشرو نگه نداشت. امروز بهروزرسانیای ارائه میشود—به شرط اینکه Gemini بر روی تلفنتان نصب شده باشد، اکنون میتواند هنگام رانندگی با شما تعامل داشته باشد.
رویکردی که گاهی گمان میکردیم گوگل در قبال Android Auto بیدست و پا است، نشانگر عدم علاقه به پیشروی در دنیای خودروسازی نیست. شاید اپل CarPlay Ultra پر زرقوفزری داشته باشد که به شرکت اجازه میدهد ظاهر و حس واسط کاربری دیجیتال خودرو را بهدست گیرد، اما خارج از یک آستون مارتین، چهجای دیگری میتوانیم چنین ویژگیای را ببینیم؟
در همان حال، Android Automotive OS که نامش با Android Auto شبیه است و ممکن است موجب سردرگمی شود—نسخهای از اندروید که برای کار در محیطی با ثبات که مخصوص خودرو است، نه برای دستگاههای دستی—پیشرفتهای محکمی با سازندگان خودرو داشته و میتوانید AAOS را در دهها مدل از OEMهایی نظیر جنرال موتورز، گروه فولکسواگن، استلانتیس، جلی و سایرین بیابید؛ هرچند همیشه همراه با خدمات خودرویی گوگل—Google Maps، Google Play و دستیار گوگل—که در سال ۲۰۲۱ هنگام رانندگی با Polestar ۲ اصلی ما را تحت تأثیر قرار داد، نیست.

در واقع، Android Auto توسط گوگل اینقدر نادیده گرفته نشده است. این سامانه در سال ۲۰۱۹ بازطراحی بزرگی دریافت کرد و در سال ۲۰۲۳ از طیف وسیعتری از اندازهها و اشکال صفحهنمایشهای سرگرمی پشتیبانی میکند. اما پس از ظهور آن بر روی گوشیهای هوشمند، چندین سال طول کشید تا دستیار بدون دست «OK Google» بتواند خود را به داشبورد شما متصل کند — که میتوان گفت یکی از کاربردهای بسیار مفید آن است، چرا که به راننده امکان میدهد چشمهایش را روی جاده و دستهایش را روی فرمان نگه دارد؛ در حالی که دما را تنظیم میکند یا ناوبری را فعال مینماید یا رسانهها را پخش میکند.
اکنون برای فعالسازی دستیار از «Hey Google» نه «OK Google» استفاده میشود؛ در حالی که قبلاً این دستیار احساس میکرد در زمینه پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی مکالمهای نسبت به برخی سامانههای دیگر OEM—گاهی حتی سیستمهای مبتنی بر AAOS—که از راهحلهایی مانند Cerence بر روی ابرهای خصوصی خود استفاده میکردند، کمی عقبمانده است.
Gemini
در آینده، «Hey Google» Gemini را فعال خواهد کرد، به شرط اینکه بر روی دستگاه اندروید که به سامانه سرگرمی خودرو منتقل میشود، نصب باشد. در واقع، چند هفته پیش از ورود غیرقابلتعیین آن مطلع شدیم؛ اما امروز همان روز است، براساس اطلاعیه گوگل.
امروزه، بهجای اینکه برای دریافت عملکرد مورد نظر از دستیار گوگل نیاز به عبارات دقیق فراخوانی داشته باشید، Gemini باید قادر باشد به سؤالات گفتاری معمولی که اغلب هنگام استفاده از Siri یا بیشتر دستیارهای هوش مصنوعی داخلی خودروها من را دلسرد میکند، پاسخ دهد.
بهعنوان مثال، میتوانید بپرسید آیا رستورانهای با امتیاز بالا در مسیر خاصی وجود دارند یا خیر، بهگونهای که Gemini بتواند بهجزئیات نتایج جستجو مانند منوهای رستورانها بپردازد. (اینکه آیا این اطلاعات بهسختی همانقدر قابلاعتماد هستند که پیشنهادهای هوش مصنوعی هنگام استفاده از گوگل بهعنوان موتور جستجو ارائه میدهند، باید ارزیابی شود.) ارسال پیامها بهطور نظری سادهتر خواهد شد، با امکان ترجمه به ۴۰ زبان مختلف در صورت نیاز، و بهنظر میرسد ایجاد فهرستهای صوتی و حتی یافتن اطلاعات درباره مقصد، هر دو قدرتمندتر شدهاند.
حتی مزاحمت ناخوشایند تولیدی نیز وجود دارد، چرا که Gemini میتواند به Gmail، تقویمها، کارها و موارد مشابه دسترسی پیدا کند.

Gemini همچنین در حال گسترش به محیطهای خودرویی داخلی گوگل است. دیروز، Polestar اعلام کرد که Gemini جایگزین دستیار گوگل در تمام مدلهای این شرکت خواهد شد، از Polestar 2 پایهای تا مدلهای آیندهای نظیر Polestar 5 با چهاردر که بهزودی عرضه خواهد شد.
«همکاری ما با گوگل نمونهای عالی از این است که چگونه به پیشرفت تجربه دیجیتال در خودروهایمان ادامه میدهیم. Gemini نسل جدید تعامل صوتی هوش مصنوعی را به داخل خودرو میآورد و ما مشتاقیم اولین نگاهی به اینکه چگونه تجربه رانندگی را ارتقا میدهد، ارائه کنیم»، گفت Sid Odedra، رئیس بخش UI/UX Polestar.