گوگل، غول خفتهٔ هوش مصنوعی، بیدار می‌شود


  • Ina Fried,
  • Dan Primack
تصویر یک رایانه بزرگ رنگارنگ که لوگوی جیمینی را در کنار یک رایانهٔ کوچک تیره که لوگوی OpenAI دارد نشان می‌دهد

تصویر: سارا گریلو/Axios

از مدیران ارشد هوش مصنوعی درخواستی کردیم تا دیدگاه شخصی خود را دربارهٔ رقیب آمریکایی‌ای که بیشترین ترس را از او دارند، بیان کنند. بدون درنگ، همه یک نام را بر زبان آوردند: گوگل.

چرا اهمیت دارد: این غول جستجو تا به حال در مسابقهٔ تسلط بر هوش مصنوعی نسبتاً بی‌تحرک به‌نظر می‌رسید.

  • اما ترکیب توان علمی گوگل، دسترسی عمیق به داده‌ها و جریان‌های درآمدی سودآور، رقبایش را نگران کرده است.

چشم‌انداز کلی: شرکتی که بیشترین خطر (و ترس) را دارد، OpenAI است؛ پیشگام اولیه در مسیر پذیرش هوش مصنوعی توسط کاربران و تسلط بر آن.

  • دو شرکت به‌طور فزاینده‌ای در رقابت مستقیم برای تصرف نسل بعدی جستجو هستند — جستجویی که در آن هوش مصنوعی پاسخ‌های هوشمندتر، سریع‌تر و بهتر را بدون دردسر کاوش و کلیک ارائه می‌دهد.
  • جایزه، کسب‌وکار نسلی‌ای است که در آن به‌عنوان دروازهٔ اصلی آمریکا — و بخش عمده‌ای از جهان — به تقریباً همه چیز دسترسی می‌دهد.

نگاه کلی: وقتی OpenAI در اواخر ۲۰۲۲ با عرضهٔ ChatGPT بازار را به‌تازگی تکان داد، سر و صدای عمده سیلیکون ولی این بود که گوگل از مسیر خود منحرف شده است.

بله، اما: دیگر این‌گونه نیست. گوگل به‌صورت تقریباً پنهان — و موفق — تمام روندهای داغ هوش مصنوعی را دنبال می‌کند: تبلیغ عوامل هوش مصنوعی، ارائه اشتراک‌های سازمانی و گسترش ربات‌های گفتگو در همه‌جا.

  • جیمینی در ماه اوت پس از عرضهٔ مدل تولید تصویر Nano Banana توسط شرکت به‌سرعت ویروسی شد و برای فیزیک واقع‌گرایانهٔ پایهٔ مدل جدید تولید ویدئو Veo تحسین دریافت کرد.
  • اکنون گزارش‌هایی وجود دارد که اپل ممکن است در اهداف هوش مصنوعی خود مسیر را تغییر داده و برای نیرو دادن به نسل بعدی مورد انتظار Siri به گوگل روی آورده باشد — امتیازی که با وجود توان فنی بالای اپل، گوگل در حال حاضر این کار را بهتر انجام می‌دهد.

در خطوط میان: شاید به همان اندازه که این دستاوردهای اخیر مهم هستند، گوگل دارای کسب‌وکار بزرگ و سودآوری است که می‌تواند سرعت بالای آموزش و توسعه‌اش را حمایت کند، در حالی که رقبای سوزانندهٔ سرمایه مانند OpenAI مجبورند همواره منابع مالی تازه‌ای بیابند.

  • همچنین گوگل در زمینه توزیع نسبت به OpenAI برتری دارد، به‌دلیل موتور جستجوی همه‌جانبه‌اش، مرورگر Chrome و سیستم‌عامل Android.
  • گوگل می‌تواند این جریان‌های درآمدی متنوع را به طرق مختلف بهره‌برداری کند، در حالی که OpenAI در تلاش است کسب‌وکاری بسازد که درآمد کافی برای توجیه هزینهٔ 1.4 تریلیون دلار در زیرساخت‌ها در هشت سال آینده را تولید کند.

جالب است: سرمایه‌گذار جسور جوش ولف استدلال کرده است که گوگل می‌تواند با استفاده از سودهای جستجو، جیمینی را به‌صورت رایگان یا تقریباً رایگان ارائه دهد و بدین‌سابقه بسیاری از کاربران ChatGPT را به سوی خود جذب کند.

  • چگونه این کار به‌عنوان یک مدل کسب‌وکار عمل می‌کند هنوز نامشخص است. گوگل اشاره کرده که قصد دارد تبلیغات را به نتایج هوش مصنوعی اضافه کند، هرچند هنوز کسی دقیقاً نمی‌داند این چطور خواهد شد.

نتیجه نهایی: مسابقهٔ بلندمدت هنوز دربارهٔ این است که کدام‌ شرکت اولین دستاورد هوش عمومی مصنوعی را به‌دست می‌آورد. در مقیاس کوتاه‌مدت، آنچه مهم خواهد شد این است که چه کسی هوش مصنوعی امروز را به یک مدل کسب‌وکار پایدار تبدیل می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا