
کاربران Android Auto هماکنون به دستیار هوش مصنوعی گوگل دسترسی دارند.
Google Assistant را کنار بگذارید؛ ربات جدیدی برای فریاد زدن در حین رانندگی.
از امروز، گوگل دستیار هوش مصنوعی Gemini را برای کاربران Android Auto فعال میکند و به رانندگان امکان دسترسی به یک دستیار صوتی «واقعاً گفتگویی» میدهد که میتواند در مسیرها، پیامها و کارهای روزمره کمک کند. به گفته Guemmy Kim، مدیر ارشد محصول و تجربه کاربری، Android برای خودروها، در پست وبلاگی امروز: «با Gemini میتوانید بهصورت طبیعی صحبت کنید، گفتوگوی دوطرفه داشته باشید و کارهای پیچیدهتری را انجام دهید».
کاربران باید برنامه Gemini را بر روی گوشی اندروید خود دانلود کنند؛ سپس این برنامه در هنگام استفاده از Android Auto بر روی صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی خودرو نمایش داده میشود. سپس میتوانند دستیار هوش مصنوعی را با گفتن «Hey Google»، فشار دادن دکمه میکروفن روی صفحه نمایش خودرو، یا نگهداشتن طولانی دکمه کنترل صوتی بر روی فرمان فعال کنند.
در عین حال، Gemini برای کاربران Apple CarPlay در دسترس نیست و در آینده نزدیک هم عرضه نخواهد شد. سخنگوی گوگل، Sofia Giovannello گفت شرکت هنوز هیچ بروزرسانیای برای این موضوع در اختیار ندارد.
به مدت ماهها، گوگل Gemini را به مجموعهای از پلتفرمهای تحتتسلط خود اضافه کرده است؛ از Chrome تا Google Maps و محصولات Nest و Google Home. اما Android Auto یکی از اولین تلاشها برای آوردن ربات چتبات هوش مصنوعی به دنیای رانندگی است. گوگل میگوید خودروهایی که سیستمعامل Android داخلی دارند، گام بعدی خواهند بود؛ برای مثال، Polestar اخیراً اعلام کرد که بهروزرسانی نرمافزاری آینده Gemini را به سبد خودروهای الکتریکی اسپرت خود اضافه خواهد کرد.
گوگل ادعا میکند Gemini تحولی قابلتوجه نسبت به دستیارهای صوتی کنونی ایجاد میکند. بهعنوان مثال، میتوانید از او بخواهید رستورانهای با نوع خاصی از غذا را پیدا کند، به او بگویید پیامی به دوستان با ETA همراه با ایموجی بفرستد، تقویم خود را برای رویدادها بررسی کنید، فهرست کارهای انجامدنی را ایجاد کنید و آدرسهای پنهان در ایمیلهایتان را بیابد. مهمتر از همه این است که میتوانید ادعا کنید تمام اینها را در حالی که دستهایتان بر روی فرمان و چشمانتان بر روی جاده است، انجام دهید.
گوگل میگوید Gemini میتواند بهسادگی بماند و اگر میخواهید گپ بزند. بهگفته کیم، این ربات میتواند «به شما در یادگیری چیزهای جدید کمک کند، ایدهها را بررسی کنید، برای لحظات مهم تمرین کنید و موارد بسیاری دیگر، همه در یک گفتوگوی پیوسته».
اما آیا این میتواند به رانندگان کمک کند تا بر وظیفه رانندگی متمرکز شوند یا صرفاً حواسپرتی دیگری باشد؟ تحقیقات اولیهای نشان میدهد که دستیاران صوتی مبتنی بر گفتار در خودرو با «سطحی متوسط نه بالا از حواسپرتی شناختی» مرتبط هستند. این فرض وجود دارد که هر چیزی که مانع نگاه کردن به تلفن همراه هنگام رانندگی میشود، بهبود محسوب میشود، اما لزوماً اینگونه نیست. پژوهشهای بیشتری لازم است، بهویژه که شرکتهای فناوری در حال شتابدادن به معرفی دستیاران هوش مصنوعی قدرتمندتر در تجربه داخل خودرو هستند.