تا Steam Machine بتواند بازی‌های PC را متحول کند، Valve باید مشکل ضدتقلب لینوکس را حل کند

این می‌تواند برای من و دیگران خروج نهایی از ویندوز را آسان‌تر کند.

Steam Machine کوچک Valve در پس‌زمینه‌ای به رنگ بژ. (Valve)

بعد از ماه‌ها شایعه، Valve سرانجام این هفته Steam Machine جدید را اعلام کرد. اگرچه ممکن است تصمیم این شرکت برای عرضه سیستمی با تنها ۸ گیگابایت VRAM در سال ۲۰۲۶ را زیر سؤال ببینم، اما باور دارم “Gabecube” برای بازی‌های PC بیش از هر کاری که Microsoft در ده سال گذشته انجام داده، تأثیرگذار خواهد بود.

با SteamOS و لینوکس، Valve بسیاری از عواملی که باعث می‌شود بازی‌های PC برای برخی افراد دسترس‌ناپذیر باشد، برطرف کرده است. می‌خواهید محدودیت فریم (frame limit) تنظیم کنید تا عمر باتری Steam Deck خود را افزایش دهید؟ این گزینه به‌راحتی در لایه‌ی Performance قابل دسترس است و نیازی به جستجو در منوهای متعدد نیست. می‌خواهید یک بازی را معلق کنید؟ این کار در SteamOS امکان‌پذیر است.

و اکنون با Steam Machine، Valve آماده است لذت بازی‌های PC را به مخاطبان کاملاً جدیدی منتقل کند: بازیکنان کنسول خانگی. اگرچه من برنامه‌ای برای خرید آن ندارم، اما خودخواهانه امیدوارم موفقیتی شگفت‌انگیز داشته باشد. همان‌طور که بسیاری از بازیکنان PC تصور می‌کنم، آماده‌ام از ویندوز خداحافظی کنم. در چند سال گذشته، Microsoft ثابت کرده که نگهداری این پلتفرم را به‌خوبی انجام نمی‌دهد. به‌نظر می‌رسد این شرکت بیشتر به پیش‌برد ویژگی‌های هوش مصنوعی که مردم زیادی به آن اهمیت نمی‌دهند، متمایل است تا به حل مشکلاتی بپردازد که سال‌ها ویندوز را آشفته کرده‌اند. در واقع، فقط اخیراً Microsoft اعلام کرد که به مشکل لرزش شیدر (shader stutter) خواهد پرداخت، مشکلی که بسیاری از بازی‌های AAA اخیر را تحت تأثیر قرار داده است. بدتر از آن این است که ممکن است برای پیاده‌سازی کامل این راه‌حل سال‌ها طول بکشد.

من می‌خواهم Steam Machine انقلابی باشد که SteamOS را به رایانه‌های دسکتاپ بیاورد، اما پیش از آن، Valve باید مشکل تقلب در لینوکس را حل کند. در حال حاضر، Steam Deck دو تا از سه ستون بازی‌های PC را پوشش می‌دهد: بازی‌های مستقل و بازی‌های تک‌نفره AAA. برای برخی افراد این کافی است، اما بخش عظیمی از بازار PC را نادیده می‌گیرد. تقریباً چهار سال پس از انتشار، نمی‌توانید برخی از پرطرفدارترین بازی‌های رقابتی را اجرا کنید؛ تماماً به این دلیل است که ساخت نرم‌افزارهای تقلب برای سیستم‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس بسیار آسان است.

در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۲۴ با The Verge، فیلیپ کوسکیناس از Riot به‌طور خلاصه مسئله را بیان کرد: «شما می‌توانید به‌آسانی کرنل را دستکاری کنید و هیچ تماس کاربری وجود ندارد تا تأیید کند که این واقعی است»، او به این رسانه گفت. «می‌توانید توزیعی از لینوکس بسازید که مخصوص تقلب طراحی شده باشد و ما به‌سر می‌بریم.»

زمانی که Valve در اوایل سال ۲۰۲۲ Steam Deck را منتشر کرد، امیدی وجود داشت که بازی‌هایی مانند Fortnite و Rainbow Six Siege در نهایت بر روی این دستگاه قابل اجرا شوند و برای مدتی اوضاع مثبت به‌نظر می‌رسید. در اواخر سال ۲۰۲۱، Valve سازگاری Proton را با BattlEye اعلام کرد. چند ماه پس از آن، این شرکت همان کار را برای Easy Anti-Cheat از Epic انجام داد. همچنین راهکار داخلی Valve تحت نام VAC به‌طور کامل پشتیبانی می‌شود و بدین معنی است که بازی‌های خود Valve، از جمله Counter-Strike 2 و Dota 2 روی Steam Deck قابل اجرا هستند.

با این حال، علیرغم پشتیبانی Valve از برخی از محبوب‌ترین راهکارهای ضدتقلب موجود در بازار، بسیاری از استودیوها تصمیم گرفتند بازی‌های رقابتی خود را به SteamOS نیاورند و به‌دلیل نگرانی‌های مربوط به تقلب این کار را انجام دادند. برخی از نمونه‌های بارز شامل Fortnite، Valorant و PUBG هستند. این بازی‌ها هرگز بر روی Steam Deck قابل اجرا نبوده‌اند. در واقع، در پاییز گذشته EA پشتیبانی لینوکس و Steam Deck را برای Apex Legends حذف کرد؛ یکی از معدود شوترهای رقابتی که می‌توانستید روی دستگاه دستی Valve بازی کنید.

«در تلاش خود برای مبارزه با تقلب در Apex، ما سیستم‌عامل لینوکس را به‌عنوان مسیری برای مجموعه‌ای از سوءاستفاده‌ها و تقلب‌های تأثیرگذار شناسایی کرده‌ایم. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم دسترسی به لینوکس برای این بازی را مسدود کنیم»، شرکت در آن زمان گفت. «ما معتقدیم این تصمیم به‌طوری معنادار موارد تقلب در بازی ما را کاهش خواهد داد.»

برای EA، Riot، Epic و توسعه‌دهندگان دیگر بازی‌های رقابتی محبوب، این مسئله دو جنبه دارد: نرم‌افزارهای تقلب در لینوکس شناسایی‌شدنشان سخت‌تر است. مهمتر از این، برای بسیاری از این شرکت‌ها تعداد کافی بازیکن لینوکسی وجود ندارد تا سرمایه‌گذاری لازم برای ایمن‌سازی بازی‌هایشان بر روی تمام توزیع‌های لینوکس توجیه‌پذیر باشد. به‌عنوان مثال، وقتی Riot در سال ۲۰۲۴ نرم‌افزار Vanguard را به‌عنوان شرط برای بازی League of Legends اعمال کرد، این استودیو اعلام کرد که تنها بیش از ۸۰۰ کاربر روزانه بازی را بر روی لینوکس انجام می‌دهند. برای مقایسه، میلیون‌ها نفر هر روز League بازی می‌کنند. به عبارت دیگر، این یک معضل «مرغ و تخم‌مرغ» است.

Steam Machine فرصتی برای Valve فراهم می‌کند. بر اساس اطلاعات سایت “Are We Anti-Cheat Yet”، که یک پایگاه دادهٔ مشارکتی است و فهرستی از بازی‌هایی که به نرم‌افزارهای ضدتقلب نیاز دارند و وضعیت کارکرد آن‌ها بر روی لینوکس یا لایه سازگاری Proton Valve را نشان می‌دهد، ۶۸۲ بازی به دلایقی کار نمی‌کنند. این بدان معنی است که بیش از نیمی از ۱٬۱۳۶ بازی‌ای که به ضدتقلب نیاز دارند، بر روی SteamOS قابل اجرا نیستند.

به‌دلیل ماهیت خود لینوکس، بعید است Valve بتواند حتی محبوب‌ترین برنامه‌های ضدتقلب سطح کرنل را برای تمام توزیع‌های لینوکس قابل‌استفاده کند و بر اساس رویکرد شرکت، تمایلی به این‌کار نشان نمی‌دهد. با این حال، اگر Valve یک sandbox (محیط‌آزمایی) بهتر برای توسعه‌دهندگان فراهم کند تا بازی‌های خود را ایمن‌سازی کنند، می‌توانیم به‌وضوح نسخه‌ای از Valorant برای SteamOS را مشاهده کنیم.

استودیورها به جایی می‌روند که مخاطبانشان هستند. Steam Deck این را ثابت کرده است. و اگر Steam Machine به‌قدری محبوب باشد که شرکت‌هایی مثل EA را ترغیب کند تا بازی‌های خود را به SteamOS و لینوکس بیاورند، چشم‌انداز بازی‌های PC به‌شدت متفاوت خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا