“همه چیزهایی که درباره مگاپیکسل می‌دانید اشتباه است” می‌گوید عکاس تجاری حرفه‌ای

توسط مایک هاریس

این عکاس حرفه‌ای توضیح می‌دهد چرا او از دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی استفاده می‌کند، اما شاید شما نیازی به نزدیک شدن به چنین دوربینی نداشته باشید.

فوجی‌فیلم GFX 100 II

دوربین فوجی‌فیلم GFX 100 II یکی از بهترین دوربین‌های مگاپیکسلی قدرتمند بازار است (اعتبار تصویر: فوجی‌فیلم)

اغلب گفته می‌شود که رقابت مگاپیکسل تمام شده است. در واقع، دوربین‌های بدون آینه امروز حداقل ۲۰ مگاپیکسل یا بیشتر دارند و تعداد روزافزونی از آن‌ها به بیش از ۴۰ مگاپیکسل رسیده‌اند. با این‌حال، بسیاری از عکاسان وقتی نسخهٔ جدید دوربین مورد علاقه‌شان بدون افزایشی در مگاپیکسل عرضه می‌شود، ناامید می‌شوند.

خب، اگر این توصیف برای شماست، شاید بخواهید ویدیوی یوتیوب زیر را که توسط عکاس محصول حرفه‌ای اسکات چوچینو (Tin House Studio) تهیه شده است، تماشا کنید؛ عنوان آن: «همه چیزهایی که درباره مگاپیکسل می‌دانید اشتباه است».

همه چیزهایی که درباره مگاپیکسل می‌دانید اشتباه است – یوتیوب

همه چیزهایی که درباره مگاپیکسل می‌دانید اشتباه است - یوتیوب

اسکات مستقر در بریتانیا کمپین‌های متعددی برای برندهای غذایی اصلی طراحی کرده و در یک استودیوی کاملاً مجهز مشغول به کار است. او در ویدیو از دوربین فوجی‌فیلم GFX استفاده می‌کند که دارای حسگر فرمت متوسط ۱۰۰ مگاپیکسلی عظیم است.

اولین توصیهٔ او این است که اطمینان حاصل کنید از لنزی استفاده نمی‌کنید که وضوح کمتری نسبت به حسگر شما داشته باشد. اگر چنین کاری کنید، کیفیت تصاویر شما به‌حرت پایین می‌آید. اما وقتی صحبت از تعداد مگاپیکسل‌ها می‌شود، او یک کشف شگفت‌انگیز می‌کند: «یک تبلیغ متوسط برای یک کمپین جهانی بین یک تا چهار مگاپیکسل نیاز دارد».

این به این معنا نیست که همه‌مان باید دوربین‌هایمان را رها کنیم و به‌سراغ دستگاهی برویم که ۲۰ سال پیش عرضه شده است. با این حال، این نکته به‌وضوح نشان می‌دهد که بازار **چقدر به‌خوبی نیازهای مگاپیکسل را پوشش می‌دهد**.

این سؤال را برمی‌انگیزد: چرا اسکات از دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی استفاده می‌کند؟ پاسخ‌های او برایم **واقعا جالب** بود.

در درجه اول، او به‌دلیل برش تصاویر به فضای زیادی برای کار نیاز دارد. حتی با داشتن سر‌دار عظیم با اسلایدرهای مختلف، ابزارهای جابجایی دقیق و بلفاست، گاهی همچنان نمی‌تواند عمق میدان مورد نیاز را بدون جابه‌جایی فیزیکی دوربین از سوژه و برش دیجیتال در مرحلهٔ پس‌پردازش به‌دست آورد.

اسکات همچنین ترجیح می‌دهد از استفادهٔ ترکیب فوکوس (focus stacking) خودداری کند، زیرا زمان‌بر است و می‌تواند به‌سختی‌ها منجر شود. من نیز این را تجربه کرده‌ام!

البته، امروزه برندها تصویری سفارش می‌دهند و آن را در انواع مختلف نسبت‌ ابعاد می‌خواهند؛ که این به‌معنی برش‌های بیشتر است. با این حال، این نکته هنوز کاملاً دلیل نیاز اسکات به حسگر ۱۰۰ مگاپیکسلی عظیم را توضیح نمی‌دهد.

دلیل بزرگ دوم این است که هنگام ویرایش، تصاویر شروع به از دست دادن کیفیت می‌کنند (نه وضوح). به‌نظرات او: «داشتن وضوح بیشتر به این معناست که می‌توانید تصویر را کوچک‌سازی کنید و کیفیت را حفظ کنید». او همچنین توضیح می‌دهد که چرا از لنز ۹۰ mm استفاده می‌کند و چرا حجم فایل مهم است؛ اما برای کشف این موارد، ویدیو کامل را تماشا کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا