«هی گوگل، آیا هوش مصنوعی‌ات را در اندروید‌اتو به‌روزرسانی کرده‌ای؟»

هوش مصنوعی مکالمه‌ای که از گوشی شما به خودرو می‌فرستید، به‌زودی بهبود خواهد یافت.

تصویری از Android Auto که کاربری می‌خواهد ایمیل خود را بررسی کند تا رزرو هتل را پیدا کند و سپس مسیر به آن هتل را دریافت کند
منبع: گوگل

اگر واقعاً به‌خوبی کار کند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

پلتفرم گوگل برای پخش صدا و برنامه‌های مسیریابی از گوشی هوشمند به سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو، نسبت به اپل مدتی پیش به بازار رسید؛ اما این پیشروی همیشه Android Auto را پیش از CarPlay نگه نداشت. امروز یک به‌روزرسانی ارائه شد — به شرط اینکه قبلاً Gemini بر روی گوشی‌تان نصب شده باشد؛ اکنون می‌تواند در حین رانندگی با شما تعامل داشته باشد.

رویکردی که گاهی به‌نظر می‌آید گوگل نسبت به Android Auto دستی کم‌دست دارد، نشانگر بی‌تفاوتی نسبت به گسترش در دنیای خودرو نیست. اپل ممکن است CarPlay Ultra پر زرق‌و‌بری داشته باشد که به شرکت امکان می‌دهد ظاهر و حس رابط کاربری دیجیتال خودرو را به‌خود اختصاص دهد، اما خارج از خودروهای آستون مارتین، ما کجا می‌توانیم این را تجربه کنیم؟

در همین حال، Android Automotive OS که نامش به‌طوری شبیه Android Auto است، نسخه‌ای از اندروید است که برای کار در شرایط پایداری مورد نیاز خودروها، نه دستگاه‌های دستی، توسعه یافته؛ این پلتفرم با خودروسازان قدم‌های محکمی برداشته است و می‌توانید AAOS را در ده‌ها مدل از شرکت‌های اصلی همچون جنرال موتورز، گروه فولکس‌واگن، استلانتیس، ژیلی و … مشاهده کنید؛ اگرچه همیشه همراه با خدمات خودرویی گوگل (Google Maps، Google Play و Google Assistant) نیست، خدماتی که در سال ۲۰۲۱ هنگام رانندگی با Polestar 2 اصلی ما را تحت تأثیر قرار دادند.

تصویری از Android Auto که از سیستم می‌خواهد فهرست پخش صوتی سه ساعته بسازد
آیا می‌توانید تصور کنید فهرست پخش‌ای که در صورت درخواست از Grok برای انجام همین کار در یک تسلا دریافت می‌کنید، چگونه خواهد بود؟ منبع: گوگل

در واقع، Android Auto توسط گوگل چنین نادیده گرفته نشده است. در سال ۲۰۱۹ بازطراحی بزرگی دریافت کرد، سپس در سال ۲۰۲۳ از طیف وسیع‌تری از اندازه‌ها و اشکال صفحه‌نمایش‌های اطلاعات سرگرمی پشتیبانی کرد. اما چند سال پس از ظهور آن بر روی گوشی‌های هوشمند، دستیار «OK Google» بدون نیاز به دست توانست خود را به پیش‌نظام داشبورد شما ارسال کند — که می‌توان آن را یکی از مفیدترین کاربردهایش دانست، چرا که به راننده امکان می‌دهد چشم‌هایش را بر جاده نگه دارد و دست‌هایش را بر روی فرمان، در حالی که دما را تنظیم می‌کند یا مسیریابی می‌کند یا رسانه‌ها را پخش می‌نماید.

اکنون برای فعال‌سازی دستیار به‌جای «OK Google» از «Hey Google» استفاده می‌شود؛ این تغییر نشان می‌دهد که پیش‌تر در زمینه پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی مکالمه‌ای نسبت به سایر سیستم‌های سازندگان خودرو، گاهی حتی سیستم‌های مبتنی بر AAOS که از راه‌حل‌های Cerence بر روی ابرهای خصوصی خود استفاده می‌کردند، کمی عقب مانده بود.

Gemini

از این پس، گفتن «Hey Google» Gemini را فعال می‌کند، البته به‌شرطی که روی دستگاه اندرویدی که به سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو ارسال می‌شود، اجرا شود. در واقع، دو هفته پیش از ورود قریب‌الوقوع اما بدون اعلام تاریخ دقیق آن مطلع شدیم؛ اما امروز همان روز است، به گفته گوگل.

در حال حاضر، به‌جای این‌که برای انجام کاری توسط Google Assistant نیاز به دانستن عبارات دقیق فعال‌سازی داشته باشید، Gemini باید بتواند به پرسش‌های طبیعی صوتی که معمولاً باعث سردرگمی من می‌شوند، زمانی که آن‌ها را با Siri یا اکثر دستیارهای هوش مصنوعی داخلی خودروها می‌پرسم، پاسخ دهد.

به‌ عنوان مثال، می‌توانید بپرسید آیا رستوران‌های با امتیاز بالا در طول یک مسیر خاص وجود دارند؛ Gemini می‌تواند جستارهای نتایج را به‌طور دقیق بررسی کند، از جمله منوهای پیشنهادی. (آیا این نتایج به‌اندازه پیشنهادهای هوش مصنوعی که هنگام استفاده از Google به‌عنوان موتور جستجو به‌دست می‌آیند قابل اعتماد هستند یا نه، هنوز باید بررسی شود.) ارسال پیام‌ها به‌نظر می‌رسد آسان‌تر شده است؛ در صورت نیاز می‌تواند به ۴۰ زبان مختلف ترجمه شود و به‌نظر می‌رسد توانایی ساخت فهرست‌های پخش و حتی یافتن اطلاعات درباره مقصد نیز قدرتمندتر شده‌اند.

حتی «حمله» بهره‌وری نیز حضور دارد؛ چرا که Gemini می‌تواند به Gmail، تقویم‌ها، وظایف و سایر داده‌های شما دسترسی داشته باشد.

عکس داخلی Polestar
Google Gemini به تمام مدل‌های Polestar می‌آید. منبع: Polestar

Gemini همچنین در حال ورود به محیط‌های خودرویی داخلی گوگل است. دیروز، Polestar اعلام کرد که Gemini جایگزین Google Assistant در تمام مدل‌های این شرکت می‌شود؛ از Polestar 2 ورژن پایه تا خودروهای آینده‌ای مانند Polestar 5 چهار‑درگاهی گران‌تور که به‌زودی عرضه خواهد شد.

«همکاری ما با گوگل نمونه‌ای عالی از این است که چگونه تجربه دیجیتال در خودروهای ما را توسعه می‌دهیم. Gemini نسل بعدی تعامل صوتی هوش مصنوعی را به خودرو می‌آورد و ما مشتاقیم اولین نگاهی به چگونگی ارتقای تجربه رانندگی ارائه دهیم»، گفت سِید اُدرا، سرپرست UI/UX در Polestar.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا