این عکاس حرفهای توضیح میدهد چرا او از یک دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی استفاده میکند، اما شاید شما نیازی به نزدیک شدن به چنین دوربینی ندارید.

اغلب میگویند مسابقه مگاپیکسلها به پایان رسیده است. در واقع دوربینهای بدون آینه امروزه حداقل ۲۰ مگاپیکسل دارند و تعداد روزافزونی از آنها به بیش از ۴۰ مگاپیکسل میرسند. با این حال، بسیاری از عکاسان وقتی نسخه جدید دوربین مورد علاقهشان بدون افزایش مگاپیکسل عرضه میشود، ناامید میشوند.
اگر این توصیف برای شما صدق میکند، شاید بخواهید ویدئوی یوتیوب زیر را که توسط عکاس حرفهای محصول، اسکات چوچینو (استودیوی Tin House) تهیه شده و عنوانش «هر آنچه درباره مگاپیکسل میدانید اشتباه است» میباشد، تماشا کنید.
هر آنچه درباره مگاپیکسل میدانید اشتباه است – یوتیوب

در یوتیوب مشاهده کنید
اسکات مستقر در بریتانیا، برای چندین برند غذایی اصلی کمپینهای تبلیغاتی اجرا کرده و در یک استودیوی کاملاً مجهز کار میکند. او در این ویدئو از دوربین فوجیفلم GFX با حسگر فرمت متوسط ۱۰۰ مگاپیکسلی بزرگ استفاده میکند.
نکتهٔ اول او این است که مطمئن شوید از لنزی استفاده نمیکنید که توانایی تفکیک جزئیات کمتری نسبت به حسگر شما داشته باشد. در صورتی که اینگونه باشد، کیفیت تصاویر شما کاهش مییابد. اما وقتی به تعداد مگاپیکسلها میرسیم، او افشای شگفتانگیزی میکند:
«یک تبلیغ متوسط برای یک کمپین جهانی معمولاً بین یک تا چهار مگاپیکسل نیاز دارد».
این به این معنا نیست که همه باید دوربینهای خود را کنار بگذارند و به سمت دستگاهی بروند که ۲۰ سال پیش عرضه شده است. اما این نکته نشان میدهد که بازار در زمینهٔ مگاپیکسلها تا چه حد بهخوبی خدمترسانی میکند.
این سؤال پیش میآید: چرا اسکات از یک دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی استفاده میکند؟ پاسخهای او برای من بسیار جالب بود.
در درجه اول، به دلیل نیاز به برشهای زیاد، به فضای سرانهٔ گستردهای برای عکس نیاز دارد. حتی با داشتن سر پایهٔ بزرگ، اسلایدرها، ابزارهای دقیق جابجایی و بلبوز، گاهی نمیتواند عمق میدان مورد نیاز را بدون اینکه دوربین را فیزیکی از سوژه دورتر کند و سپس در مرحلهٔ پسپردازش بهصورت دیجیتال برش بزند، بهدست آورد.
اسکات همچنین تمایل دارد تا در صورت امکان از تکنیک استککردن فوکوس خودداری کند، چرا که این کار زمانبر است و ممکن است بهخطا ختم شود. من نیز این تجربه را تأیید میکنم.
و البته در این عصر، برندها تصویری سفارش میدهند و آن را در انواع مختلف نسبت طول و عرض میخواهند؛ به این معنی که برشهای بیشتری لازم است. اما این هنوز بهطور کامل دلیل نیاز اسکات به حسگر بزرگ ۱۰۰ مگاپیکسلی را توضیح نمیدهد.
دلیل دوم این است که هنگام ویرایش، تصاویر کیفیت (نه وضوح) خود را از دست میدهند. همانطور که او میگوید: «داشتن وضوح بیشتر به این معناست که میتوانید تصویر را کوچکسازی کنید و کیفیت را حفظ کنید». او همچنین توضیح میدهد چرا از لنز ۹۰ میلیمتری استفاده میکند و چرا حجم فایل مهم است، اما برای کشف این موارد بهتر است ویدئوی کامل را تماشا کنید.