غول‌های صنعت موسیقی با شرکت هوش مصنوعی Klay قرارداد لایسنسینگ امضا کردند

استودیوی ضبط موسیقی

عکس از دیوید کودری/مجله فیوچر موزیک/فیوچر از طریق گتی ایمیجز

شرکت‌های موسیقی وارنر (WMG)، یونیورسال (UMG) و سونی (SME) قراردادهای لایسنسینگ جدیدی با شرکت فناوری موسیقی هوش مصنوعی Klay Vision Inc. امضا کرده‌اند. این همکاری، Klay را به اولین استارتاپ موسیقی مبتنی بر هوش مصنوعی تبدیل می‌کند که موفق به عقد قرارداد با هر سه غول بزرگ صنعت موسیقی و شرکت‌های نشر موسیقی وابسته به آن‌ها شده است. در بیانیه‌ای مطبوعاتی مرتبط با این خبر آمده است که Klay «با بهره‌گیری از پتانسیل هوش مصنوعی و با احترام کامل به حقوق هنرمندان، ترانه‌سرایان و صاحبان آثار، به ارتقای تجربه موسیقی برای طرفداران کمک خواهد کرد.»

شرکت Klay از ابزار تعاملی خود با نام «مدل بزرگ موسیقی» (Large Music Model) که منحصراً با موسیقی‌های دارای مجوز آموزش دیده است، برای «بازآفرینی تجربه شنیدن» استفاده می‌کند. این شرکت تأکید می‌کند که Klay «یک موتور تولید میم بر اساس فرمان متنی نیست»، بلکه «محصولی اشتراکی و جدید است که به معرفی هنرمندان بزرگ و تجلیل از هنرشان کمک می‌کند.» Klay به همکاری با صنعت موسیقی برای تقویت خلاقیت انسانی، و نه جایگزین کردن آن، افتخار می‌کند. این شرکت امیدوار است در گام بعدی، لیبل‌های مستقل، هنرمندان، ناشران و ترانه‌سرایان را نیز به این همکاری اضافه کند.

در یک بیانیه مطبوعاتی، چندین نفر از طرف‌های درگیر در این قرارداد بیانیه‌های خود را به اشتراک گذاشتند. از جمله کارلتا هیگینسن، معاون اجرایی و مدیر ارشد دیجیتال گروه موسیقی وارنر، گفت: «هدف ما همیشه حمایت از خلاقیت هنرمندان و ترانه‌سرایان و ارتقای آن و در عین حال، حفاظت جدی از حقوق و آثارشان است. Klay از روز اول رویکرد درستی را در دنیای به‌سرعت در حال تحول هوش مصنوعی در پیش گرفت و پلتفرمی جامع ایجاد کرد که هم امکانات هنری را گسترش می‌دهد و هم ارزش موسیقی را حفظ می‌کند. ما از تلاش‌های تیم Klay برای پیشبرد این فناوری و به سرانجام رساندن این توافقنامه‌های مهم قدردانی می‌کنیم.»

مایکل نش، معاون اجرایی گروه موسیقی یونیورسال، سال گذشته و هنگام آغاز همکاری شرکتش با Klay، دیدگاه مشابهی را بیان کرده بود. او گفت: «ما از همکاری با کارآفرینانی مانند تیم Klay برای کشف فرصت‌های جدید و راه‌حل‌های اخلاقی برای هنرمندان و اکوسیستم گسترده موسیقی هیجان‌زده‌ایم. این همکاری به پیشرفت فناوری هوش مصنوعی مولد به شیوه‌ای کمک می‌کند که هم به حق کپی‌رایت احترام می‌گذارد و هم پتانسیل تأثیرگذاری عمیق بر خلاقیت انسان را دارد. یونیورسال همیشه تلاش کرده است تا با استقبال از فناوری‌های جدید و حمایت از کارآفرینی، ضمن حفاظت از هنر انسانی، در صنعت موسیقی پیشگام نوآوری باشد.»

آری آتی، بنیان‌گذار و مدیرعامل Klay، افزود: «فناوری توسط افرادی که آن را می‌سازند و کسانی که از آن استفاده می‌کنند، شکل می‌گیرد. ما در Klay از همان ابتدا تلاش کردیم تا اعتماد هنرمندان و ترانه‌سرایانی را که آثارشان این همه را ممکن می‌سازد، جلب کنیم. ما با همین ارزش‌ها به فعالیت خود ادامه خواهیم داد و جامعه‌ای رو به رشد را گرد هم می‌آوریم تا نحوه اشتراک‌گذاری، لذت بردن و ارزش‌گذاری موسیقی را بازآفرینی کنیم. هدف ما ساده است: کمک به مردم برای تجربه بیشتر موسیقی مورد علاقه‌شان به روش‌هایی که پیش از این هرگز ممکن نبود، و در عین حال، کمک به ایجاد ارزش جدید برای هنرمندان و ترانه‌سرایان. موسیقی در ذات خود امری انسانی است و آینده آن نیز باید چنین باشد.»

ماه گذشته، گروه موسیقی یونیورسال و Udio، یک توسعه‌دهنده هوش مصنوعی متمرکز بر موسیقی، در پرونده نقض کپی‌رایت سال ۲۰۲۴ به توافق رسیدند. این شکایت توسط یونیورسال، سونی، وارنر و انجمن صنعت ضبط موسیقی آمریکا علیه Udio و Suno مطرح شده بود. در آن زمان، یونیورسال، Udio را به نقض کپی‌رایت در «مقیاسی تقریباً غیرقابل تصور» و آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود بر روی آثار ضبط‌شده این شرکت متهم کرده بود. پس از کشمکش‌های طولانی، یونیورسال و این دو شرکت تصمیم گرفتند به جای ادامه دعوا، «برای ایجاد یک تجربه نوآورانه و جدید در زمینه خلق، مصرف و استریم موسیقی تجاری با یکدیگر همکاری کنند.»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا