«تا بهحال اینچنین تقاضای بالایی برای پرتابها وجود نداشته است، همانطور که اکنون هست»


پرواز دوم نیو گلن، خوشبختانه، در طول روز انجام شد.
منبع: بلو اوریجین
بهمدت دههها—بله، بهطور واقعی دههها—سهولت داشت که بلو اوریجین را بهعنوان شرکتی پر از پتانسیل اما به ندرت تولیدی مهم داشته باشد، نادیده بگیریم.
اما در هفتهٔ گذشته شرکت گامی عظیم به جلو برداشت، نه تنها موشک دوم خود را بهفضا فرستاد، بلکه پس از آن بوستر را بر روی یک بانکر به نام جکلین فرود آورد. اکنون واضح است که بلو اوریجین در حال عبور از مرحلهٔ غول خفته به نیرویی است که باید به آن توجه کرد.
برای درک مسیر آیندهٔ شرکت، آرس (Ars) با مدیرعامل شرکت، دیو لمپ، در شبپیش از پرتاب هفتهٔ گذشته مصاحبه کرد. نخستین نکتهای که او برجسته کرد، میزان یادگیری شرکت دربارهٔ نیو گلن و فرآیند جابجایی وسیله بهمنظور آمادهسازی برای پرتاب از اولین تلاش وسیله در ژانویه بود.
«از اینکه در ۳۰ روز گذشته همه چیز چقدر روان پیش رفت، شگفتزده شدم؛ این زمان بسیار کمتر از پرواز اول بود و تقریباً مطابق برنامهٔ معمولیمان بود»، لمپ گفت. «میدانید، مسائلی جزئی سرآشکار شدند، ولی چیزی که واقعاً مانع پیشرفت ما شد، نبود.»
پرتاب بهدلیل شرایط آب و هوایی و سپس طوفان خورشیدی به تعویق افتاد، اما پس از پاک شدن آسمانها، نیو گلن بهموقع پرتاب شد و مراحل اول و دوم وسیله عملکرد فوقالعادهای داشتند.
سرعت پرتاب و ساخت
لمپ گفت موفقیت در پرواز دوم نیو گلن پایهای برای افزایش چشمگیر تواتر پرتابها فراهم میکند. شرکت به اندازهٔ کافی سختافزار میسازد تا «بهمراتب» بیش از دوازده پرتاب در سال ۲۰۲۶ داشته باشد، با حداکثر حدود ۲۴ پرتاب. عنصر کلیدی این تواتر، مراحل دوم هستند. در حال حاضر بلو اوریجین میتواند هر ماه یک مرحله دوم تولید کند، اما نرخ تولید در حال افزایش است.
«در حال حاضر آنها (مراحل دوم) هر ماه یک عدد از خط تولید خارج میشوند، و از اینجا ما تولید را افزایش میدهیم»، او دربارهٔ مراحل دوم که بهصورت داخلی به نام GS‑2 شناخته میشوند، گفت. «رسیدن به حد بالایی هدف جاهطلبانهای است، اما ما میخواهیم از لحاظ سختافزار غنی باشیم. بنابراین میخواهیم تا جایی که میتوانیم سریعتر بسازیم و با مرور زمان فکر میکنم تواتر پرتاب ما افزایش یابد.»
بزرگترین بخش افزایش تواتر، ساخت است. این به معنای موتورهای موشکی BE‑4 برای مرحلهٔ اول، موتورهای BE‑3U برای مرحلهٔ بالایی و خود مراحل است.
«ساخت موشک دشوار است»، لمپ گفت. «ساخت نمونههای اولیه آسان است ولی ساخت یک دستگاه برای تولید دستگاهها بهصورت انبوه و با سرعت بیشتر بسیار دشوارتر است. بهنظر میرسد وقتی به کارخانجات نگاه میکنم، کارخانجات موتور ما در هنتسویل، کارخانه موشک در راکتپارک و لنار پلنت 1 را میبینم، حس میکنم که فضای کار پر از انرژی است.»
از زمانی که حدود دو سال پیش به بلو اوریجین پیوست، لمپ گفت افزایش تولید یکی از مهمترین اهداف او بوده است.
«تولید هرگز تمام نمیشود، اما در زمینه موتورها احساس میکنم که ما بهطور فوقالعادهای قوی هستیم»، او گفت. «سال آینده نرخ تولید را دوباره دو برابر خواهیم کرد. کارهای زیادی پیشرو داریم، اما در مورد مراحل دوم حس میکنم که به هدف نزدیک میشویم. با بوستر هم به همانطور پیش میرویم. کلید این است که از لحاظ سختافزاری غنی باشیم، تا حتی اگر برخی از این مأموریتها با ناهنجاری مواجه شوند، بتوانیم بهسرعت بازیابی کنیم.»
ایستگاه بعدی، ماه
بلو اوریجین مرحلهٔ اول نیو گلن را از پرواز هفتهٔ گذشته بازیافت کرده و دوشنبه آن را به بندر آورد. اگرچه ظاهر آن بسیار تمیزتر از یک مرحلهٔ اول فاکون 9 استفادهشده به نظر میرسد، این بیشتر به دلیل استفاده از گاز متان بهعنوان سوخت است که دود ایجاد نمیکند، برخلاف سوخت نفتکش. زمان میبرد تا مشخص شود چه زمانی و آیا این مرحلهٔ اول بازیافتی میتواند دوباره پرواز کند، اما اگر زود آماده نشود، بلو اوریجین یک مرحلهٔ اول سوم در حال تکمیل دارد.
بار بعدی نیو گلن، لندِر ماهی بلو مون مارک 1 است؛ سفینهای که ارتفاع آن از ماژول ماهی آپولو که پنج دهه پیش انسانها را به ماه میبرد، بیشتر است.
لمپ گفت شرکت بهزودی در فلوریدا مونتاژ لاندِر ماهی را آغاز خواهد کرد (او عکسی وعده داد). پس از سوار شدن، این لندِر بر روی یک بانکر قرار گرفته و به مرکز فضایی جانسون در هیوستون برای آزمایش در یک اتاق خلأ ارسال میشود.
«ما بهطور قابلتوجهی پیشرفت کردهایم»، لمپ دربارهٔ مارک 1 گفت. «بهمحض اینکه شروع به نصب ورق طلا روی آن کنید، شبیه یک لندِر ماهی میشود. پس میتوانم اطمینان دهم که همهچیز در حال شکلگیری است. برنامهٔ ما این است که هنوز در سهماههٔ اول سال (Q1) سعی کنیم این را پرتاب کنیم، بنابراین چیزی نمیبینم که مانع از انجام این کار شود.»
و پس از این هدف این است که پروازهای نیو گلن را بیشتر کنیم تا به طیف وسیعی از مشتریان تجاری و دولتی خدماترسانی کنیم.
«تا بهحال اینقدر تقاضا برای پرتاب وجود نداشته است، حتی با نرخ پرتابی که اسپیساکس دارد»، او گفت. «پس میدانید، تعداد زیادی از مشتریان برای موفقیت تمام شرکتهای پرتاب—نه فقط بلو، بلکه همهٔ ما—تشویق میکنند، زیرا افراد بسیاری در صف انتظار برای رسیدن به فضا هستند.»