چگونه جانشین Valve Index تماماً دربارهٔ بازیهاست – بهویژه بازیهایی که قبلاً در اختیار دارید

Steam Frame، یک هدست جدید واقعیت مجازی است که شرکت Valve بههمراه یک Steam Machine و Steam Controller جدید معرفی کرده است و هم سادهتر و هم پیچیدهتر از Valve Index سال ۲۰۱۹ میباشد. هرچند این دستگاه فاقد کنترلرهای پیشرفته ردیابی انگشتهای Index است، هدست ترکیبی میتواند بازیهای Steam را مستقیماً از حافظه داخلی خود اجرا کند و توسط کنترلرهایی با چیدمان کلاسیک بازیپد (یا به سبک Steam Deck) پشتیبانی میشود. هدف Frame در نتیجه این است که کاربران بتوانند تا بیشترین تعداد بازیهای VR و غیر‑VR را اجرا کنند – و این در حالی است که چیپسنسور ARM‑محور Snapdragon همزمان چالشها و فرصتهایی برای گسترش این سازگاری به بازیهای VR اندروید فراهم میکند.
نکتهٔ پیچیده این است که در حالی که بازیهای اندروید برای سختافزار ARM ساخته میشوند، بازیهای رایانهای معمولاً برای معماری کاملاً متفاوت x86 طراحی میشوند – همان معماری که هماکنون رایانهٔ شخصی یا Steam Deck شما را قدرت میدهد. برای کشف جزئیات بیشتر دربارهٔ برنامههای بلندپروازانهٔ عبور پلتفرمی Frame (و بهطبیعت، SteamOS)، ماه گذشته از تکاندادن کنترلرهای آن در دفاتر Valve فاصله گرفتم و با مهندس سختافزار/نرمافزار جِرمی سلن، طراح لورنس یانگ و مهندس سختافزار/آکوستیک جوی لینز مصاحبه کردم. سؤال اول: آیا تمام اینها به معنای بازیهای اندروید روی Steam است؟
“ما تا به امروز برنامهٔ قطعی نداریم”، سلن پاسخ داد. “اولین قدم ما در این مسیر، با محتواهای VR است، چون روش سنتی VR موبایلی این است که از طریق پلتفرم Android انجام شود. بنابراین قصد داریم به افراد اجازه دهیم عناوین VR اندروید را در Steam منتشر کنند. اما این قطعاً فناوری جدیدی است که ما بهطرز جدی هیجانزدهایم.”

“این واقعاً امکانهای بسیاری را باز میکند”، یانگ افزود. “ما به تمام کارهایی که افراد روی Proton انجام دادند، و همچنین روی FEX، بسیار افتخار میکنیم.”
FEX ممکن است برای علاقهمندان لینوکس آشنا باشد: این یک شبیهساز x86‑به‑ARM است که سالها در حال توسعهٔ متنباز بوده و Valve بهعنوان حامی اصلی آن حضور دارد. همانطور که لایهٔ سازگاری Proton والو بازیهای ویندوزی را برای اجرا بر روی Steam Deck مبتنی بر لینوکس تطبیق داده است، FEX نیز به SteamOS اضافه میشود. از آنجا که Frame خود یک دستگاه SteamOS است، میتواند بازیهای ساختهشده برای PC همانند محتویات VR اندروید را اجرا کند.
“دوران شگفتآوری دارد که نسخهٔ واقعی Hades 2، که برای PC ساخته شده، بر روی SteamOS اجرا میشود، در حالی که این سیستم برای آن ساخته نشده و حتی بر روی ARM نیز اجرا میشود، که بهطور قطع برای آن طراحی نشده بود”، یانگ گفت. “و بهدلیل FEX و Proton و لایههای مختلفی که پیادهسازی کردیم، بهعنوان مشتری و بازیکن میتوانید این بازیها را بدون هیچ فکر کردنایی اجرا کنید و به تعداد بسیار بیشتری از بازیها روی این دستگاه دسترسی پیدا کنید.”
“و در حالی که ما به جزئیات فنی میپردازیم و از آنها هیجانزده میشویم، فقط میخواهیم مشتری ببیند که میتواند چند بازی را اجرا کند.”
“اگر این کار را بهدرستی انجام دهیم”، سلن ادامه داد، “آنها نیازی به فکر کردن دربارهٔ این موارد ندارند. کافی است Steam را باز کنند، کتابخانهٔ خود را ببینند، دکمهٔ پخش را فشار دهند و تماماً بدون مشکل کار میکند.”

برای اطمینان، زمانی که Hades 2 و Hollow Knight: Silksong را در حالت تئاتر دوبعدی Frame بازی کردم، هیچ نشانهای از اینکه اینها کارهای شبیهسازی بودند دریافت نکردم – همانطور که لایهٔ Proton بهسلاست بازیهای ویندوزی را روی لینوکس اجرا میکند. همچنین، اگرچه دامنهٔ بازیهای Steam که بر روی چیپسنسور Snapdragon خود Frame اجرا میشوند، بهدلیل توان گرافیکی محدود آن محدود خواهد شد، احساس آشنایی مطمئنکنندهای هنگام پوشیدن Frame وجود دارد؛ همان رابط کاربری SteamOS که هزار بار در Steam Deck (یا حالت Big Picture استیم) مرور کردهاید و میتوانید بازیهایی را که سالها جایگاه ویژهای در کتابخانهٔ شما داشتهاند، اجرا کنید.
بهگفتهٔ یانگ، Valve همچنین کیتهای توسعهٔ Steam Frame را به سازندگان بازیهای VR و غیر‑VR میفرستد تا به شناسایی مشکلات سازگاری نوظهور کمک کند: استراتژیای مشابه به همان رویکردی که پیش از و پس از عرضهٔ عمومی Steam Deck اعمال شد. این همچنین پیغامی است که Valve جذابیت Frame را بیشتر بهعنوان کتابخانهٔ بازیهای سازگار مستقل میبیند تا از نظر سختافزاری سنتی. با در نظر گرفتن حجم بزرگ فهرست Steam، احتمالاً هزاران بازی (و قطعاً بیشتر از فروشگاه Quest متا) در دسترس خواهند بود.
این همان تمرکز Valve بر بازیهاست که بهطور عمدی از آمادهسازی Frame برای واقعیت ترکیبی (خصوصیتی که Meta و Apple بهتازگی در هدستهای Quest 3 و Vision Pro بهطور بزرگ سرمایهگذاری کردهاند) صرفنظر کردهاند. با این حال، میتواند واقعیت ترکیبی را با افزودنیهای سختافزاری شخص ثالث مناسب پشتیبانی کند؛ پورت افزایشی ۲ × ۲.5 Gbps امکان اتصال تکنولوژی دوربین مورد نیاز را فراهم میآورد – و SteamOS نیز احتمالاً مانعی در این مسیر نخواهد بود.

“ما در این زمینه بررسی انجام دادیم”، سلن وقتی دربارهٔ پشتیبانی از واقعیت ترکیبی پرسیدم پاسخ داد. “با پورت جلویی، اگر افراد مشتاق به کاوش در این نوع ویژگیها باشند، قطعاً پتانسیل این کار را داریم، اما بهطور عمدی بر تجربهٔ اصلی بازی تمرکز کردهایم. بنابراین نمیخواهم بگویم که علاقمند نیستیم، اما از نظر اولویتها، مقدار زیادی از تلاش مهندسیمان را به استریمینگ اختصاص دادهایم و همچنین مقدار زیادی از تلاش مهندسی برای پخش محلی کتابخانهٔ شما صرف کردهایم. این دو ستون اصلی هدف ما برای این محصول هستند.”
“اگر دستههای دیگری از بازیها وجود داشته باشند که با گذشت زمان جذابیت بیشتری پیدا کنند، خوشحال میشویم که آنها در Steam جایگاهی پیدا کنند و ما آن را سازگار میکنیم. در کوتاهمدت، بهویژه در زمان عرضه، تمرکز اصلی ما صرفاً بر کتابخانهٔ Steam شماست.”
“همچنین باید بگوییم که، میدانید، این یک رایانه است و کاربر نهایی این رایانهٔ خودشان خواهد بود و میتوانند هر آنچه میخواهند را بارگذاری کنند”، لینز افزود. “این یک اکوسیستم بسته نیست. بنابراین حالت Desktop موجود است و میتوانید هر نرمافزار دلخواهی را بر این دستگاه نصب کنید تا این تجربهها فعال شوند.”
“کاملاً همانند Steam Deck”، سلنز گفت. “روح یکسان.”