این بار واقعاً اتفاق میافتد. نه؟

دیروز، Valve سه محصول سختافزاری را اعلام کرد: کنسول Steam Machine، کنترلر Steam همراه آن و هدست VR مورد انتظار Steam Frame. این سختافزارها، بههمراه Steam Deck برتر، به Valve این امکان جامع را میدهد تا بهراحتی افراد را در هر مکان و روی هر نوع صفحهنمایشی به بازی کردن ترغیب کند. و البته که اصل ماجرا بازیهاست. فهرست بازیهای Steam بهطوری بینهایت گسترده است و هر ژانری که میتوانید تصور کنید در آن موجود است — اما یک عنوان کلیدی هنوز از میان هزاران بازی موجود مفقود است.
من، البته، در حال صحبت دربارهٔ Half‑Life 3 هستم.
در سال 2017 سوگند خوردم که دیگر به این موضوع بیپایان نپردازم، اما Valve با پیشداستان غیرمنتظره و عالی فقط برای VR به نام Half‑Life: Alyx من را دوباره کشید. در کمترین حد، این نشان میداد که دنیای Half‑Life در ذهن Valve مرده و دفن نشده است، حتی اگر بیش از دوازده سال در حالت بیتحرکی با نقطه عطف نامنتهي باقی مانده باشد.
در آن زمان، Valve اعلام کرد که علاقهمند به ادامهٔ تولید بازیهای این سری است؛ اگرچه اگر شرکت دوباره این موضوع را رها میکرد، تعجب نمیکردم. اما پیشرفت بزرگ به سمت سختافزاری که بهمراتب قدرتمندتر از Steam Deck است، همانند فرصتی دیگر برای بهحقیقت رسیدن Half‑Life 3 بهنظر میرسد.
در کنار اینها، در طول یکسال اخیر چند سرنخ ملموس دیگر نیز بهدست آمده که نشان میدهند Valve شاید سرانجام به داستان Half‑Life بازگردد. همه اینها از جشن بیستسالگی Half‑Life 2 آغاز شد؛ زمانی که Valve بهروزرسانی عمدهای برای بازی منتشر کرد. «هر نقشهای در Half‑Life 2 توسط طراحان سطح Valve بازبینی شد تا باگهای طولانیمدت رفع شود، محتوا و ویژگیهای که بهمرور زمان از دست رفته بودند بازگردانده شود، و کیفیت برخی موارد نظیر وضوح نورهای نقشه و مه بهبود یابد»، توسعهدهنده نوشت. بههمراه توضیحات توسعهدهندگان، یک مستند و افزودن دو بازی پیدرپی سریال اپیزودیک، این بهروزرسانی برای چنین بازی قدیمیای، بسیار قابل توجه بود.
در اواخر سال گذشته، یوتیوبر Gabe Follower جزئیاتی دربارهٔ احتمال حضور Half‑Life 3 بهزودی منتشر کرد. Follower پیشتر با اعلام Counter‑Strike 2 بهخوبی اعتبار یافته بود. بهصورت خلاصه، او ادعا کرد که پروژهای داخلی در Valve با نام «HLX» به مرحلهٔ تست بازی رسیده است. این لزوماً به این معنا نبود که عرضهٔ بازی نزدیک است، اما حداقل نشان میدهد که توسعهٔ آن در حال پیشرفت است.
یک جزئیات کمتر مهم اما جالب که تقریباً همزمان منتشر شد: بازیگر Michael Shapiro (صداپیشهٔ مشهور G‑Man در سری Half‑Life) پیامی برای سال نو منتشر کرد که در آن با لهجهٔ عجیب G‑Man صحبت کرد و گفت در سال آینده بازدیدکنندگان را خواهد دید. بهطرز تصادفی، او همین کار را در سال 2020 پیش از راهاندازی Half‑Life: Alyx نیز انجام داد. این بازی پیش از آنکه پیام منتشر شود، اعلام شده بود، اما همچنان یک اشارهٔ جذاب محسوب میشود.
زمانبندی هم بهخوبی ممکن نیست. جشن Game Awards کمتر از یک ماه دیگر برگزار میشود و این مراسم بزرگترین سکو برای اعلام یک عنوان مهم به حساب میآید. البته Valve واقعاً نیازی به صحنهٔ نمایشی ندارد — میتواند یک تریلر را روی YouTube بگذارد و دنیای بازیها بهسرعت واکنش نشان خواهد داد.
اما به عنوان تکمیلکنندهٔ برنامههای سختافزار تازهپسند شرکت، همافزایی این دو بسیار جذاب است که نمیتوان از دست داد. بههرحال، هدست VR Valve Index دقیقاً پیش از اعلام Half‑Life: Alyx به بازار آمد و هر کسی که آن را خرید، بازی را بهصورت رایگان دریافت کرد. یک Half‑Life 3 نظریهای کمی متفاوت خواهد بود، چرا که نیازی به Steam Machine رسمی ندارد؛ اما همچنان میتوانست عنوان برجستهای برای معرفی دستگاههای جدید شرکت باشد.
از طرف من، اجازه نمیدهم بیش از حد هیجانزده شوم. به یاد دارم که در سال 2013، وقتی Valve اولین برنامهٔ Steam Machines و اولین تلاش برای یک کنترلر را معرفی کرد، انتظار داشتم این زمان مناسب برای اعلام Half‑Life 3 باشد. این واضحاً حاصل نشد. اما اگر بگویم که این بار کمی امیدواری دارم، دروغ نخواهم گفت. دودهای کافی وجود دارد که مرا به این فکر میاندازند که آتش واقعی است؛ شاید زمان بیدار شدن و بوی خاکستر را حس کردن فرا رسیده باشد.