چه کسی هزینهٔ اشتباه هوش مصنوعی را می‌پردازد؟

پرونده‌های جدید سعی می‌کنند محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را به‌عنوان توهین‌آمیز تعریف کنند — مفهومی نوین که برخی از کارشناسان حقوقی را مجذوب خود کرده است.

نمایندگان فروش Wolf River Electric، پیمانکار خورشیدی مستقر در مینه‌سوتا، در اواخر سال گذشته افزایش غیرعادی در لغو قراردادها را مشاهده کردند. وقتی از مشتریان پیشین توضیح طلب کردند، پاسخ‌ها آنها را شگفت‌زده کرد.

مشتریان گفتند که پس از آن‌که از جستجوهای گوگل متوجه شدند شرکت دعوایی را با دادستان کل ایالت دربارهٔ شیوه‌های فروش فریب‌کارانه حل و فصل کرده، قراردادشان را لغو کردند. اما این شرکت هرگز توسط دولت تحت دعوی قرار نگرفته بود؛ چه برسد به این‌که چنین دعوایی را به‌تسویه رسیده باشد.

سردرگمی به نگرانی تبدیل شد وقتی مدیران Wolf River خودشان بررسی کردند. نتایج جستجویی که Gemini، فناوری هوش مصنوعی گوگل، در صدر صفحه نمایش می‌داد، شامل این ادعاهای نادرست بود. و به‌صورت خودکار هنگام وارد کردن عبارت “Wolf River Electric” در کادر جستجو، اشاره‌ای به یک تسویه قضایی ظاهر شد.

با انباشت مداوم لغو قراردادها و بی‌نتیجه ماندن تلاش‌هایشان برای استفاده از ابزارهای گوگل به‌منظور اصلاح این مشکلات، مدیران Wolf River به این نتیجه رسیدند که جز شکایت از غول فناوری به‌دلیل توهین راهی ندارند.

“ما زمان و انرژی زیادی را صرف ساختن یک نام خوب کردیم”، گفت جاستین نیلسن، که در سال ۲۰۱۴ Wolf River را با سه نفر از نزدیک‌ترین دوستانش تأسیس کرد و به بزرگ‌ترین پیمانکار خورشیدی ایالت تبدیل کرد. “وقتی مشتریان چنین نشانهٔ خطری می‌بینند، تقریباً غیرممکن است که آنها را بازگردانیم.”

این یکی از حداقل شش پروندهٔ توهین است که در دو سال گذشته در ایالات متحده بر سر محتوای تولیدشده توسط ابزارهای هوش مصنوعی که متن و تصویر تولید می‌کنند، مطرح شده‌اند. آنان استدلال می‌کنند که این فناوری پیشرفته نه تنها اطلاعات نادرست و مخرب دربارهٔ افراد یا گروه‌ها را ایجاد و منتشر کرده، بلکه در بسیاری از موارد، حتی پس از این‌که شرکت‌های سازنده و بهره‌بردار از مدل‌های هوش مصنوعی از این مشکل آگاه شدند، به انتشار این اطلاعات ادامه داده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا