صفهای طولانی و برای برخی، رانندگیهای طولانی
کسانی که پیش از طلوع آفتاب روز جمعه در فرودگاه جرج بوش قارهپیما در هیوستون حاضر شدند، با صفهای امنیتی روبرو بودند که به سختی حرکت میکردند و این باعث شد برخی از افراد در حالی که منتظر بودند، دراز بکشند.
«صفها در تمام بخشهای مختلف ناحیه عادی پیچ و تاب میخورد»، کارا برگِرون پس از پرواز از هیوستون به آتلانتا گفت. «من هرگز چیزی شبیه به این ندیدهام.»
دیگران شانس کمتری داشتند.
کارن سوئیکا از گرینویچ، کانکتیکت، متوجه شد که پروازش از نیوآرک، نیوجرسی، برای یک ساعت زودتر بازرزرو شده است. سپس فهمید که هواپیمایش در واقع از فرودگاه بینالمللی جان اف. کندی در نیویورک، که حداقل یک ساعت دورتر است، حرکت میکند.
اگر با اختلال در پروازها در طول تعطیلی دولت روبرو هستید، چه کنید
کمبود پرسنل باعث تأخیر پروازها در تعداد فزایندهای از فرودگاهها شده است، در حالی که اختلالات در سراسر کشور انباشته میشوند. در اینجا آنچه باید در مورد حقوق خود به عنوان مسافر بدانید، آمده است.
- پروازم لغو شد. حالا چه؟ اگر در حال حاضر در فرودگاه هستید، زمان یافتن پرواز دیگری است. خطوط هوایی شما را بدون هزینه اضافی روی پرواز بعدی رزرو میکنند. میتوانید درخواست کنید که روی پرواز شرکت هواپیمایی دیگری رزرو شوید، اما خطوط هوایی ملزم به قرار دادن شما روی پرواز شرکت دیگری نیستند. اغلب این کار تصادفی است.
- آیا مستحق بازپرداخت هستم؟ اگر پروازتان لغو شود و دیگر نخواهید سفر کنید، یا راه دیگری برای رسیدن به مقصدتان پیدا کردهاید، شرکت هواپیمایی به طور قانونی ملزم به بازپرداخت پول شماست، حتی اگر بلیت غیرقابل بازپرداختی خریده باشید.
- آیا میتوانم غرامت بگیرم؟ خطوط هوایی آمریکا ملزم به پرداخت غرامت نقدی اضافی و پوشش هزینههای اقامت و غذا برای مسافرانی که گیر افتادهاند، نیستند، حتی اگر لغو پرواز یا تأخیر شدید تقصیر شرکت هواپیمایی باشد.
سویکا، جراح، بدون موفقیت سعی کرد ماشینی کرایه کند تا به یوتا برای سفر آخر هفته برود، قبل از اینکه به گزینهای که انگار مستقیم از هالیوود بیرون آمده بود، بسنده کند.
«میروم به یو-هال و کامیون را برای رانندگی در سراسر کشور کرایه میکنم»، سویکا که در صحنههای پزشکی آنجا برای اسپینآف سریال تلویزیونی «یلواستون» مشاوره میدهد، گفت.
هرتز افزایش شدیدی در اجاره خودروهای یکطرفه گزارش کرد.
خطوط هوایی برای بازرزرو مجدد مسافران تلاش میکنند
بیش از ۱۰۰۰ پرواز در سراسر کشور روز جمعه لغو شد — پنج برابر تعداد لغو شده در روز پنجشنبه، طبق وبسایت فلایتاویر که اختلالات پرواز را ردیابی میکند.
فرودگاه ملی ریگان بیشترین ضربه را خورد و حداقل ۱۸ درصد از پروازهای ورودی آن — ۸۱ پرواز — روز جمعه لغو شد. مراکز اصلی اوهر، آتلانتا، دنور و دالاس-فورت ورث در میان پنج فرودگاه برتر برای لغوها قرار گرفتند، اما این فرودگاهها تنها حدود ۳ درصد از پروازهای خود را از دست دادند.
همه لغوها به دلیل دستور FAA نبودند، و هر دو خطوط هوایی یونایتد و امریکن گفتند که توانستند بیشتر مسافران را به سرعت بازرزرو کنند.
خطوط هوایی بر کاهشها در مسیرهای منطقهای کوچکتر به فرودگاههایی که چندین پرواز در روز دارند، تمرکز کردند تا تعداد مسافران تحت تأثیر را به حداقل برسانند.
دلتا ایرلاینز گفت که حدود ۱۷۰ پرواز را روز جمعه لغو کرده، در حالی که امریکن برنامهریزی کرده ۲۲۰ پرواز را هر روز تا دوشنبه کاهش دهد. ساوتوست ایرلاینز حدود ۱۲۰ پرواز را روز جمعه کاهش داد.
FAA گفت که کاهشهایی که تمام خطوط هوایی تجاری را تحت تأثیر قرار میدهد، از ۴ درصد پروازها در شلوغترین فرودگاهها شروع میشود و در هفته آینده به ۱۰ درصد افزایش مییابد.
«من نمیخواهم اختلال را ببینم. نمیخواهم تأخیرها را ببینم»، شان دافی، وزیر حمل و نقل، به خبرنگاران در فرودگاه ملی رونالد ریگان، درست خارج از واشنگتن، گفت.
دستور FAA در حالی صادر شده که دولت ترامپ فشار را بر دموکراتها در کنگره برای پایان دادن به تعطیلی افزایش میدهد.
پایان تعطیلی دولت وضعیت را برای کنترلرهای ترافیک هوایی آسانتر میکند، اما FAA گفت که کاهش پروازها تا زمانی که دادههای ایمنیشان بهبود یابد، باقی میماند.
فرودگاه بینالمللی دنور در حال تلاش برای پر کردن شکاف است و انباری غذایی برای کارکنان فدرال خود ایجاد کرده و از FAA درخواست مجوز برای استفاده از درآمد فرودگاه برای پرداخت دستمزد کنترلرها را کرده است. فرودگاه روز جمعه گفت که هنوز پاسخی از FAA دریافت نکرده است.
چرا این اتفاق میافتد؟
FAA گفت که این کاهشها برای کاهش فشار بر کنترلرهای ترافیک هوایی ضروری است. بسیاری از آنها هفتههای کاری ششروزه با اضافهکاری اجباری را میگذرانند و تعداد فزایندهای به دلیل فشار مالی و خستگی شروع به غیبت کردهاند.
«من نمیخواهم اختلال را ببینم. نمیخواهم تأخیرها را ببینم»، شان دافی، وزیر حمل و نقل، به خبرنگاران در فرودگاه ملی رونالد ریگان، درست خارج از واشنگتن، گفت.
دستور FAA در حالی صادر شده که دولت ترامپ فشار را بر دموکراتها در کنگره برای پایان دادن به تعطیلی افزایش میدهد.
پایان تعطیلی دولت وضعیت را برای کنترلرهای ترافیک هوایی آسانتر میکند، اما FAA گفت که کاهش پروازها تا زمانی که دادههای ایمنیشان بهبود یابد، باقی میماند.
فرودگاه بینالمللی دنور در حال تلاش برای پر کردن شکاف است و انباری غذایی برای کارکنان فدرال خود ایجاد کرده و از FAA درخواست مجوز برای استفاده از درآمد فرودگاه برای پرداخت دستمزد کنترلرها را کرده است. فرودگاه روز جمعه گفت که هنوز پاسخی از FAA دریافت نکرده است.
خطوط هوایی و مسافران چه میتوانند بکنند؟
خطوط هوایی در قلمرو ناشناختهای هستند، گفت کری تن، استاد دانشگاه لویولا در مریلند، بالتیمور، که صنعت را مطالعه کرده است.
«عدم قطعیت مرتبط با تعطیلی دولت، برنامهریزی منطقی پاسخ و بهینهسازی عملیات پروازی را برای خطوط هوایی چالشبرانگیز میکند»، تن گفت.
حملونقلکنندگان ملزم به بازپرداخت مشتریانWhose پروازهایشان لغو شده هستند، اما نه برای پوشش هزینههایی مانند غذا و هتل، مگر اینکه تأخیر یا لغو ناشی از عاملی در کنترل خطوط هوایی باشد، طبق وزارت حمل و نقل.
کریستینا شلگل، که پروازی به فلوریدا در روز چهارشنبه پیش از کروز باهاما رزرو کرده، گفت شوهرش پیشنهاد کرده اگر پروازشان لغو شود، رانندگی کنند، اما او ترجیح میدهد پرواز یا فرودگاه دیگری امتحان کند.
شلگل، مشاور سفر از آرلینگتون، ویرجینیا، به مشتریانش گفته وحشت نکنند، پروازهایشان را نظارت کنند و زود به فرودگاه برسند.
«مردم واقعاً باید فکر کنند، ‘چه کار دیگری میتوانم بکنم؟’» او گفت. «’آیا میتوانم از حالا پروازهای بالقوه دیگری را تحقیق کنم؟ پروازهای دیگری وجود دارد؟’ این اطلاعات را در جیبتان نگه دارید.»
___
خبرنگاران آسوشیتد پرس شارلوت کرامون در آتلانتا؛ جان سیور در تولدو، اوهایو؛ هالی گلدن در سیاتل؛ مت سِدِنسکی و چارلز شیهان در نیویورک؛ پل وایزمن در واشنگتن، و تد شافری در نیوجرسی مشارکت داشتند.