موضوعات
- سرنوشت سلول و ردهسلسله سلولی
- نوروژنز رشد
چکیده
اختلالات نوروتوسعهای که باعث نقصهای شناختی، رفتاری یا حرکتی میشوند، حدود ۱۵٪ از کودکان و نوجوانان در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار میدهند1؛ تشخیص اوتیسم شدید و اختلال نقص توجه/بیشفعالی در ایالات متحده در حال افزایش است و بار اقتصادی قابلتوجهی به دنبال دارد2,3. با این حال، ریشهها و مکانیسمهای این شرایط بهخوبی شناخته نشدهاند و پیشرفت در درمانها را محدود میکنند. آتلانهای جامع سلولی از مغز در حال رشد انسان، بههمراه آتلانهای مشابه در مدلهای جانوری مانند موشها و میمونهای غیرانسانی، هماکنون دادههای با وضوح بالا درباره بیان ژنها، فراوانی انواع سلولها و توزیع فضایی آنها ارائه میدهند. در این دیدگاه، به مطالعات اخیر که جمعیتهای سلولی نوین توسعهای را شناسایی کردهاند، الگوهای حفظشده و متفاوت تولد، مهاجرت و بلوغ سلولها را در میان گونهها آشکار ساختهاند و فرضیههایی را که این الگوها را به فرآیندهایی از کنترل رونویسی تعیین سرنوشت سلول تا بروز رفتارهای پیچیده مرتبط میسازند، آزمایش میکنند، اشاره میکنیم. چالشهای مفهومی و فنی باقیمانده را مطرح کرده و چشماندازی از این که چگونه مطالعات بیشتر درباره توسعه مغز انسان و پستانداران میتواند فهم عمیقتری از اختلالات نوروتوسعهای و نوروسایکوپاتیک فراهم آورد، ارائه میدهیم. تلاشهای آینده که به مراحل توسعهای بیشتری، از جمله دوره نوجوانی، و همچنین به ادغام کاملمغزی، چندوجهی و بینگونهای میپردازند، بینشهای جدیدی درباره چگونگی شکلگیری مغز توسط توسعه بهدست خواهند آورد. این آتلانها وعده میدهند که بهعنوان مراجع اساسی برای کشف مکانیسمهای عملکرد مغز و آسیبپذیری بیماریها و پیشبرد پزشکی دقیق خدمت کنند.


