
اختصاصی: پارامونت+ تاریخ پخش اولیه دوشنبه ۸ دسامبر را برای شکارچیان، مستند برنده جایزه دیوید اُسیت درباره میراث مشکلدار برنامه به دام انداختن شکارچی شبکه دیتلاین انبیسی، تعیین کرده است.
فیلم اُسیت ابعاد اخلاقی این برنامه را بررسی میکند. برنامهای که در آن دیتلاین با گروه پرورِتِد جاستیس همکاری کرد تا در یک عملیات تلهگذاری، مردانی را که سعی در ترتیب دادن دیدار با «طعمهها»یی داشتند که آنلاین خود را به عنوان دختران یا پسران زیر سن قانونی جا زده بودند، دستگیر کند. دوربینهای انبیسی در حال فیلمبرداری بودند، در حالی که مظنون به جرم به خانهای میرسید تا با قربانی مورد نظرش ملاقات کند. بعد از چند دقیقه گپ جنسی بین بزرگسال و طعمه، مجری کریس هانسن ناگهان از اتاق دیگری بیرون میپرید و از شکارچی ادعایی سؤال میپرسید. این سناریو برای امتیازهای تماشا عالی بود، اما سؤالاتی درباره شیوههای روزنامهنگاری و همکاری فعال با نیروهای انتظامی مطرح میکرد.
شکارچیان که پس از نمایش اولیهاش در جشنواره فیلم ساندنس در ژانویه، توسط مستندهای MTV خریداری شد، در ۱۴ نوامبر در بریتانیا به صورت سینمایی اکران میشود.

«برنامه به دام انداختن شکارچی دیتلاین یک سریال تلویزیونی محبوب بود که برای شکار شکارچیان کودکان طراحی شده بود و آنها را به یک صحنه فیلمبرداری میکشاند، جایی که مورد مصاحبه قرار میگرفتند و در نهایت دستگیر میشدند»، پارامونت+ در بیانیهای اعلام کرده است. «شکارچیان کاوشی تأملبرانگیز در صعود جذاب و سقوط خیرهکننده این برنامه و ژانر جنایی واقعی است که به خلق آن کمک کرد.»
کلیپ اختصاصی از این مستند را در زیر تماشا کنید که یکی از «طعمهها»ی برنامه به دام انداختن شکارچی را نشان میدهد.
شکارچیان به کارگردانی، تولید، تدوین و فیلمبرداری دیوید اُسیت ساخته شده است. تولید شده توسط جیمی گونسالوس و کلن کوئین، و تدوین شده توسط نیکولاس نورگارد استافولانی. موسیقی توسط تیم هکر ساخته شده است. تولید اجرایی توسط جنیفر اولمن و تولید مشترک اجرایی توسط آرتور برادفورد و چد بک. این فیلم توسط سوئیت رلیف پروداکشنز با همکاری روزواتر پیکچرز ارائه شده است.

اُسیت در مصاحبه اخیر با ددلاین گفت که برای اولین بار به دام انداختن شکارچی را در دوران دانشجویی سال دوم دانشگاه دیده است.
«من آن را تماشا کردم، بسیاری از مردم در آن زمان این کار را کردند، با حس کنجکاوی زیاد، با خندههای فراوان، و با کمی حس تهوع و انزجار، هم از آنچه اتفاق میافتاد و هم از احساسی که هنگام تماشا به آدم دست میدهد»، اُسیت به یاد آورد. «برنامه اصلی تماشای اجباری بود. دوران تلویزیون بایدبینی بود… کمتر از ۲۰ قسمت از این برنامه در طول سه سال پخش شد و مردم هنوز ۲۰ سال بعد دربارهاش حرف میزنند.»

«این برنامه کاری کرد که قبلاً هیچکس نکرده بود»، اُسیت ادامه داد، «یعنی خلق سرگرمی از طریق ترکیب اجرای قانون و روزنامهنگاری که با هم کار میکردند. و سرگرمی بود، اما هرگز به سرگرمی خالص تبدیل نشد. همیشه با هالهای از روزنامهنگاری احاطه شده بود، که البته به همین دلیل توانستند همه کارهای خاکستری در مورد افشای هویت افراد را انجام دهند. و البته این چیزی است که به برنامه ارزش شوکآور میدهد، این واقعیت که زندگی کسی را درست بعد از یک قسمت از فرِندز روی تلویزیون تماشا میکنی.»

این فیلم بسیاری از کلیپهای هانسن در به دام انداختن شکارچی را نشان میدهد و تاکتیکهای بلاغیای را که برای سؤال از مظنونانی که تازه در دوربین افشا شده بودند، به کار میبرد، توصیف میکند.
«اولین کلماتی که از دهانش بیرون میآید این است: ‘کمک کن بفهمم. بگو چرا اینجایی. فقط میخوام بدونم.’ این دعوتی است برای به اشتراک گذاشتن چیزی که حالا دیگر خصوصی نیست، دیگر فقط چیزی زشت در کمد برای این مردان نیست»، اُسیت مشاهده کرد. «و بیشتر این مردان حس خجالت عمیقی دارند، چون جایی در درونشان میتوانند خودشان را از بیرون ببینند و بفهمند که در حال انجام کاری وحشتناک گیر افتادهاند و این را درک میکنند. و اینجاست که درد وارد میشود و اینجاست که لذت تماشاگر وارد میشود.»
اُسیت افزود: «آیا گرفتن شکارچیان کودکان بد است؟ نه، من با این مخالفت نمیکنم. اما وقتی امتیازهای برنامه، وقتی انگیزههای فرهنگی، وقتی اسپینآفهایی در راستای به دام انداختن شکارچی وجود دارد، وقتی تبدیل به راهی برای خلق محصول، فروش و این چیزها میشود، آن موقع چه اتفاقی میافتد. و این دقیقاً چیزی است که رخ داد.»
علاوه بر ساندنس، شکارچیان در جشنوارههایی مانند سیپیاچ:دوکس در کپنهاگ، دیسی/دوکس در واشنگتن دیسی، ترو/فالس در میسوری، فول فریم در کارولینای شمالی، جشنواره فیلم مستقل بوستون و جشنواره فیلم میامی نمایش داده شده است. در جشنواره بندفیلم در اورگان، جایزه بهترین ویژگی مستند و جایزه کارگردانی مستند را برای اُسیت برد. این مستند در بیش از ۵۰ بازار در ایالات متحده به صورت سینمایی اکران شد و از ۱۹ سپتامبر در فیلم فروم نیویورک آغاز گردید.
در کلیپ زیر، بازیگری به نام کیسی که به عنوان طعمه برای برنامه استخدام شده بود، درباره تجربهاش در شرکت در به دام انداختن شکارچی تأمل میکند.