Valve همچنان در بخش نرمافزاری کار دارد — اما برخی اصلاحات در راه هستند.
آندرو کانینگام

اعتبار: آندرو کانینگام
کارت گرافیک AMD Radeon RX 7600 تقریباً مشابه سختافزار گرافیکیای است که Valve در استیمماشین عرضه خواهد کرد — و ۸ گیگابایت رم اختصاصی GDDR6 آن میتواند مشکلساز باشد.
به اعتراف Valve، دسکتاپ استیمماشین آیندهساز، عملکرد گرافیکی فوقالعادهای ندارد. مشخصات آن عملکرد معقولی در بازه ۱۰۸۰p تا ۱۴۴۰p برای اکثر بازیها تضمین میکند، و گاهی با کمک مقیاسگذاری FSR میتوان به ۴K دست یافت — همانطور که از یک سیستم با کارت گرافیک میانرده مدرن انتظار میرود.
اما یک ویژگی وجود دارد که باعث نگرانی برخی از کارکنان Ars و دیگران که نگاهی به استیمماشین دارند شده است: کارت گرافیک تنها ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی اختصاصی دارد، که بهتدریج برای کارتهای گرافیکی میانرده مانند Radeon RX 7060 و 9060 از AMD یا GeForce RTX 4060 یا 5060 از Nvidia، تبدیل به گلوگاهی میشود.
در بررسیهای ما از این کارتهای گرافیکی، قبلاً با برخی بازیها مواجه شدیم که سقف حافظه گرافیکی عملکرد را در ویندوز محدود میکرد، بهویژه در ۱۴۴۰p. اما ما تستهای گستردهتری از کارتهای مختلف با استیماواس انجام دادهایم و میتوانیم تأیید کنیم که در نسخههای آزمایشی کنونی، کارتهای ۸ گیگابایتی در استیماواس حتی بیشتر از ویندوز 11 در اجرای همان بازیها و تنظیمات دچار مشکل میشوند.
خبر خوب این است که Valve در حال کار بر روی راهحلهاست، و داشتن یک پلتفرم ثابت مثل استیمماشین میتواند به بهبود وضعیت سایر سختافزارهای با پیکربندی مشابه کمک کند. خبر بد این است که هنوز کارهای زیادی باقی مانده است.
آمار
| محیط تست ویندوز در مقابل استیماواس | |
|---|---|
| پردازنده | AMD Ryzen 7 7700X (ارائهشده توسط AMD) |
| مادربورد | ASRock B650 Pro RS (ارائهشده توسط AMD) |
| رم | 32 GB (2×16 GB) سری G.Skill Trident Z5 Neo RGB (ارائهشده توسط AMD)، با سرعت DDR5‑6000 |
| اساسدی | Western Digital SN850، ۱ TB |
| منبع تغذیه | EVGA Supernova 850 P6 (ارائهشده توسط EVGA) |
| خنککننده پردازنده | Corsair iCue H115i Elite Cappelix AIO، ۲۸۰ mm |
| کیس | Lian Li O11 Air Mini |
| سیستمعامل | ویندوز ۱۱ ۲۵H2 با فعال بودن جداسازی هسته (Core Isolation) و غیرفعال بودن یکپارچگی حافظه (Memory Integrity) استیماواس ۳.۹ (کانال اصلی، ساخت 20251124.1000) |
| درایورها | ویندوز: AMD Adrenalin 25.11.1 استیماواس: درایور ویدئویی 4.6، Mesa 25.2.0 |
ما مجموعهای از کارتهای گرافیک Radeon اختصاصی و یکپارچه را تحت استیماواس و ویندوز آزمودهایم و در مقالهای دیگر بهزودی نتایج جامعتری (بههمراه مشاهدات گستردهتر از مقایسه استیماواس‑در‑ویندوز) به اشتراک میگذاریم. اما برای هدف ما در اینجا، دو کارت گرافیک که بهخوبی مشکلات را برجسته میکنند، Radeon RX 7600 با ۸ گیگابایت و Radeon RX 7600 XT با ۱۶ گیگابایت هستند.
این کارتهای گرافیک اختصاصی این مزیت را دارند که تقریباً دقیقاً مشابه کارت گرافیکی است که Valve در استیمماشین خواهد فرستاد — با ۳۲ واحد محاسباتی (CU) در مقابل ۲۸ واحد Valve، اما همان معماری RDNA3. همچنین، مهمترین نکته برای ما این است که این دو کارت تقریباً یکدیکهاند — همان دیای فیزیکی GPU، تنها با سرعت ساعتی کمی بالاتر و حافظه بیشتر برای مدل 7600 XT نسبت به مدل معمولی 7600.
این امر شناسایی مشکلات عملکردی ناشی از محدودیتهای رم را بهویژه آسان میکند — هر زمان که سرعت کارت 7600 XT بیش از ۵ تا ۱۰ درصد از کارت 7600 معمولی بالاتر باشد، به این معناست که بازی احتمالاً به سقف ۸ گیگابایت رم رسیده است.







معمولاً انتظار میرود RX 7600 XT حدود ۵ تا ۱۰ درصد سریعتر از RX 7600 باشد. هر جایی که این اختلاف عملکرد بزرگتر باشد، به این دلیل است که کارت گرافیک ۸ گیگابایتی در حال مصرف تمام رم خود است و کارت ۱۶ گیگابایتی میتواند پیشی بگیرد.







برخی از بازیهای موجود در مجموعه ما، مانند Borderlands 3 و Cyberpunk 2077 که افکت ردیابی پرتوی (ray‑tracing) آنها خاموش است، عملکرد مشابهی در هر دو کارت گرافیک نشان میدهند. اما برای Cyberpunk در ۱۴۴۰p با فعال بودن ردیابی پرتوی، اختلاف بیشتر میشود، و برای سایر بازیهای ردیابی پرتوی مانند Returnal و Forza Horizon 5، مشکلات حتی در ۱۰۸۰p نیز آشکار میشوند. حتی Assassin’s Creed Valhalla، که در خانوادهٔ آن جدیدترین نسخه نیست، نشانههای شکاف بزرگتری بین 7600 و 7600 XT در استیماواس نسبت به ویندوز 11 نشان میدهد.
اگر نتایج بازی به بازی را بررسی کنید، خواهید دید که استیماواس اغلب نسبت به ویندوز 11 که بر روی همان سختافزار کارت گرافیک اختصاصی اجرا میشود، عقبتر است؛ مشکلی که ما نیز در کارتهای گرافیک اختصاصی دیگری که آزمایش کردهایم مشاهده کردهایم. این در واقع معکوس آنچه ما (و دیگران) هنگام آزمون استیماواس و ویندوز بر روی دستگاههای دستی پیدا کردهایم است. به این مشکلات، مشکلات اضافی که استیماواس با کارتهای گرافیک ۸ گیگابایتی دارد، اضافه میکنید و واضح است که Valve برای نرمافزار قبل از عرضهٔ استیمماشین کارهای زیادی در پیش دارد.
Valve در حال کار بر روی این موضوع است
“مدیریت VRAM موضوعی است که ما به آن تمرکز کردهایم و برخی از این کارها هنوز در حال انجام هستند، بنابراین ایده کلیای که شما توصیف میکنید برایم تعجبآور نیست,” Griffais به Ars گفت. “چند نقص وجود داشت که ما در حال پیشرفت در رفع آنها هستیم. علامت معمولی که انتظار میداریم این است که پس از تمام شدن VRAM، تخصیصهای بعدی بازی به حافظهٔ سیستم منتقل میشود و در آن لحظه کاهش شدید عملکرد مشاهده میشود، زیرا بازی بخشی از رندرینگ خود را از/به حافظهٔ سیستم از طریق باس PCIe انجام میدهد.”
این توصیف کاملاً با برخی از مواردی که مشاهده کردیم همسو است، بهویژه در Cyberpunk و Returnal در برخی تنظیمات — نه تنها کاهش جزئی عملکرد همانند Forza یا Assassin’s Creed، بلکه کاهش شدید شبیه به فلپ‑بوک که بازیهای قابل اجرا در ویندوز را در استیماواس با همان تنظیمات غیرقابل اجرا میکند.
گریفیسا بهطور خاص دربارهٔ اصلاحات برنامهریزیشده برای رفع این مشکلات یا جدول زمانی عرضه آنها توضیحی نداد. اما این اختلاف عملکرد چیزی است که شرکت بهصورت فعال در حال کار بر روی رفع آن است.
«ما برخی کارها برای بهبود مدیریت حافظهٔ ویدئویی داریم که بهزودی در شاخهٔ اصلی استیماواس (یک شاخهٔ آزمایشی استیماواس، جدا از کانال پایدار استیمدک) ادغام میشود و باید در آنجا وضعیت را بهبود دهد»، Griffais به Ars گفت.
تا بهحال، مدیریت حافظه برای استیماواس مشکل نساخته بود، حداقل برای سختافزارهایی مانند Steam Deck و Legion Go S که Valve رسماً از آنها پشتیبانی میکند. این بهاین دلیل است که GPUهای یکپارچهٔ این سیستمها معمولاً قبل از اینکه کمبود حافظهٔ ویدئویی عملکرد را محدود کند، گلوگاه میشوند. اما مزیت GPUهای یکپارچه این است که چون از رم اصلی سیستم به جای حافظهٔ اختصاصی با سرعت بالا استفاده میکنند، میتوانند بهصورت عملی تا حد نیاز از رم سیستم استفاده کنند. Framework این را بهعنوان یک مزیت برای دسکتاپ خود استفاده میکند — کارتهای گرافیک Radeon RX 8050S و 8060S در کلاس عملکرد کلی مشابه RX 7600 هستند، اما میتوانند بین ۲۴ GB تا ۹۶ GB از حافظهٔ سیستم کامپیوتر را در اختیار داشته باشند.
بهطور خلاصه، استیمماشین اولین سختافزار رسمی پشتیبانیشده توسط Valve خواهد بود که واقعاً نیاز دارد به حافظهٔ ویدئویی ثابت توجه کند. ۸ GB VRAM استیمماشین همچنان برای برخی بازیها محدودیت عملکردی خواهد بود، اما امیدواریم که اصلاحات استیماواس و Proton Valve بتوانند حداقل کارتهای گرافیک ۸ GB را در استیماواس به همانقدر که در ویندوز عمل میکنند، بهبود بخشند.

آندرو کانینگام
خبرنگار ارشد فناوری
آندرو خبرنگار ارشد فناوری در Ars Technica است که تمرکز او بر فناوری مصرفی از جمله سختافزار کامپیوتری و بررسیهای عمیق سیستمعاملهایی چون ویندوز و macOS میباشد. آندرو در فیلادلفیا زندگی میکند و بهعنوان هم‑مجری یک پادکست هفتگی کتابی به نام Overdue فعالیت میکند.