مدیرعامل OpenAI اعلام کرد «کد قرمز»؛ Gemini در ۳ ماه به ۲۰۰ میلیون کاربر رسید

سه سال پس از این‌که گوگل نسبت به ChatGPT زنگ هشدار به صدا درآورد، اوضاع برعکس شد.

سام آلتمن، مدیرعامل OpenAI، در سخنرانی خود همراه با ویدئویی در همایش SK AI Summit 2025 که در COEX سئول، کره جنوبی در تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۲۵ برگزار شد، ارائه داد.
تصویر: Anadolu از Getty Images

نقش کاملاً معکوس است. روز دوشنبه، سام آلتمن، مدیرعامل OpenAI، طبق گزارش‌ها، «کد قرمز» را در شرکت اعلام کرد تا ChatGPT را بهبود بخشد؛ این تصمیم باعث به تعویق افتادن برنامه‌های تبلیغاتی و محصولات دیگر شد، همان‌طور که نشریه The Information بر پایه یک یادداشت داخلی نشت‌کرده این موضوع را گزارش داد. این اقدام پس از انتشار مدل Gemini 3 توسط گوگل در ماه گذشته رخ داد؛ مدلی که در برخی آزمون‌های معیار صنعت، ChatGPT را پشت سر گذاشت و تحسین‌های چشمگیری در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

در یادداشت، آلتمن نوشت: «ما در زمان بحرانی‌ای برای ChatGPT قرار داریم». شرکت کارهای مرتبط با یکپارچه‌سازی تبلیغات، عوامل هوش مصنوعی برای حوزه‌های بهداشت و خرید، و ویژگی دستیار شخصی به نام Pulse را به تعویق می‌اندازد. آلتمن انتقال‌های موقت تیم‌ها را تشویق کرد و تماس‌های روزانه‌ای برای کارمندانی که مسئول ارتقای این چت‌بات هستند، برقرار کرد.

این دستورات تقارن عجیبی با رویدادهای دسامبر 2022 ایجاد می‌کند؛ زمانی که مدیریت گوگل پس از راه‌اندازی و رشد سریع ChatGPT، اضطراری داخلی به نام «کد قرمز» را اعلام کرد. در آن زمان، سوندار پیشای، مدیرعامل گوگل، تیم‌ها را در سراسر شرکت بازتوزیع کرد تا نمونه‌های اولیه هوش مصنوعی و محصولات را توسعه دهند و با چت‌بات OpenAI رقابت کنند. اکنون، سه سال پس از آن، صنعت هوش مصنوعی در موقعیتی کاملاً متفاوت قرار دارد.

گوگل مدل Gemini 3 را در اواسط نوامبر منتشر کرد و این مدل به‌سرعت در صدر جدول رتبه‌بندی LMArena قرار گرفت؛ سرویسی مشارکتی که به کاربران امکان می‌دهد دو مدل هوش مصنوعی را مقایسه کنند و خروجی دلخواه خود را انتخاب نمایند. این راه‌اندازی هم‌زمان با تحسین‌های معقول از سوی برخی و پرهیاهگی چشمگیر از سوی دیگران همراه بود. مارک بنیوف، مدیرعامل Salesforce، روز یکشنبه در X نوشت که پس از سه سال استفاده روزانه از ChatGPT، به Gemini 3 روی آورده است. او افزود: «من دیگر به سمت قبلی برنمی‌گردم». «این جهش دیوانه‌کننده است».

علاوه بر هیجان ایجاد شده توسط Gemini در شبکه‌های اجتماعی، گوگل به‌سرعت در تعداد کاربران به ChatGPT نزدیک می‌شود. بر اساس گزارش OpenAI، ChatGPT بیش از 800 میلیون کاربر هفتگی دارد، در حالی که اپلیکیشن Gemini گوگل، طبق گزارش Business Insider، از 450 میلیون کاربر فعال ماهانه در ژوئیه به 650 میلیون در اکتبر افزایشی داشته است.

سرمایه‌گذاری‌های مالی بسیار بالا

همه‌ها اعلان «کد قرمز» OpenAI را به‌عنوان یک هشدار واقعی نمی‌پذیرند. ستون‌نویس Reuters، رابرت سیران، روز سه‌شنبه نوشت که این اعلامیه باعث به‌وجود آمدن این تصور می‌شود که OpenAI سعی دارد به‌طور همزمان کارهای زیادی انجام دهد، در حالی که فناوری هنوز به توسعه و سرمایه‌گذاری چشم‌گیری نیاز دارد. در همان روز که یادداشت آلتمن منتشر شد، OpenAI مالکیت در یک سرمایه‌گذاری Thrive Capital و همکاری با Accenture را اعلام کرد. سیران نوشت: «تنها چیزی که از کمبود توجه شرکت بزرگ‌تر است، اشتهای آن برای جذب سرمایه است».

در واقع، OpenAI با یک نقطه ضعف رقابتی غیرعادی مواجه است: برخلاف گوگل که از درآمدهای تبلیغاتی جستجو برای حمایت از پروژه‌های هوش مصنوعی خود استفاده می‌کند، OpenAI هنوز سودآور نیست و برای بقای خود به جذب سرمایه متکی است. بر اساس گزارش The Information، این شرکت که اکنون حدود 500 میلیارد دلار ارزش دارد، بیش از 1 تریلیارد دلار تعهدات مالی به ارائه‌دهندگان خدمات رایانش ابری و سازندگان چیپ‌سازها داشته است که توان پردازشی لازم برای آموزش و اجرای مدل‌های هوش مصنوعی آن‌ها را تأمین می‌کنند.

اما صنعت فناوری هرگز ایستایی ندارد و می‌تواند به سرعت تغییر کند. بر اساس گزارش‌ها، یادداشت آلتمن همچنین اعلام کرد که OpenAI قصد دارد هفته آینده یک مدل جدید استدلال شبیه‌سازی‌شده را ارائه کند که ممکن است در ارزیابی‌های داخلی Gemini 3 را پشت سر بگذارد. در حوزه هوش مصنوعی، چرخهٔ متناوب پیشی‌جویی تا زمانی که سرمایه‌های مالی به‌سرعت جریان یابند، ادامه خواهد یافت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا